מהי בריחת שתן כתוצאה מדחף?

מהי בריחת שתן כתוצאה מדחף

בריחת שתן כתוצאה מדחף לעיתים קרובות לא נחקרת מספיק ולא מובנת בצורה נכונה. עם זאת, זהו למעשה הסוג השני הכי נפוץ מבין הסוגים הקיימים של בריחת שתן, לאחר בריחת שתן כתוצאה מלחץ. מחקרים גם מראים כי בריחת שתן כתוצאה מדחף, משפיעה בצורה אפילו משמעותית יותר משאר הסוגים על איכות החיים הקשורה לבריאות.

צריכים עזרה וקצרים בזמן? הנה השוואה מהירה:

ספיגה באיכות מעולה

חיתולים למבוגרים

5/5

תמורה מושלמת למחיר

תחתונים סופגים

5/5

איכות במחיר שפוי

סדיניות ומגני מזרן

5/5

בריחת שתן כתוצאה מדחף מוגדרת לעיתים קרובות כאובדן לא רצוני של שתן שמתרחיש לאחר שחשים דחף חזק ובלתי ניתן לעצירה למתן שתן. קיימת הבחנה בין התסמינים של בריחות שתן המתרחשות כתוצאה מדחף לעומת לחץ על מנת ליצור ניגוד ברור בין השניים.

דליפת שתן כתוצאה מלחץ קשורה לעלייה בלחץ הבטן, בעוד שדליפת שתן כתוצאה מדחף קשורה לתחושת דחיפות. הביטוי “בריחת שתן כתוצאה מדחף” יכולה להוות טריגר להבחנה שקל לזכור. אצל אנשים הסובלים מבריחת שתן כתוצאה מדחף, ישנו נזק לסיגנלים המועברים או לשרירים עצמם מעוררים התכווצויות לא רצויות של השרירים בקיר השלפוחית, מה שיוצר דחף חזק למתן שתן. מצב זה יכול ליצור הפרעות תכופות בחייו של אדם, מה שלעיתים קרובות מקשה אפילו על ביצוע של משימות יומיומיות.

מנתחים אורולוגים אומרים כי “עצוב מאוד לשמוע ממטופלים איך המצב הזה מלחיץ ומגביל את תפקודם בחיי היומיום”. בריחת שתן כתוצאה מדחף יכולה אפילו לגרום לאנשים לתת שתן יותר משמונה פעמים ביום, ויותר מפעמיים במשך הלילה. הדליפה של השתן לעיתים קרובות מהירה מאוד.

בקרב הסובלים מבריחת שתן כתוצאה מדחף, טריגרים יוצאי דופן עלולים לגרום לדליפות. שטיפה של כלים, שמיעה של מים זורמים מהברז או אפילו סיבוב של מפתח בדלת ידועים כגורמים המובילים לדחף חזק למתן שתן. כמו עם מרבית סוגי בריחת השתן, מעוררים נוספים כשויים לכלול גם צריכה של קפאין, מזונות חריפים, תרופות מסוימות, ממתיקים מלאכותיים, אלכוהול ופירות הדר.

מהי בריחת שתן כתוצאה מדחף

מה יכול לגרום לבריחת שתן כתוצאה מדחף?

בריחת שתן כתוצאה מדחף מתרחשת עקב התכווצויות חריגות של שלפוחית השתן. אצל אנשים עם תופעה זו, שרירי שלפוחית השתן מתכווצים עם מספיק כוח על מנת לעקוף את שרירי הסוגר של השופכה. הסיבה העיקרית לכך ששלפוחית השתן חווה התכווצויות חריגות כאלה היא נזק לעצבים כתוצאה ממחלות שונות כגון סכרת, שבץ, טרשת נפוצה או מחלת פרקינסון. מחלות אלה יכולות להשפיע על העצבים השולטים בשלפוחית השתן. פגיעה בעצבים אלה יכולים לגרום לאובדן של שליטה על השריר הסוגר.

גברים עם בעיות בבלוטת הערמונית נמצאים בסיכון מוגבר לפתח בריחת שתן כתוצאה מדחף. ערמונית מוגדלת יכולה לחסום את השופכה, מה שגורם לדחף תכוף למתן שתן. בריחת שתן כתוצאה מדחף נפוצה אצל גברים שעברו ניתוח או הקרנות עקב סרטן הערמונית. הסרת הערמונית בניתוח או הריסתה על ידי הקרנות משבשת את הדרך בה שלפוחית השתן מחזיקה את השתן בתוכה, ויכולה לגרום לדליפה. הקרנה יכולה גם להקטין את הקיבולת של שלפוחית השתן ולגרום לעוויתות שמשחררות את השתן.  יכולים להיגרם גם נזקים חמורים לשריר הסוגר.

נשים, לעומת זאת, נמצאות בסיכון גבוה במיוחד לבריחת שתן כתוצאה מדחף במידה ועברו ניתוח קיסרי או ניתוח אחר באגן. כמו כן, נפוץ גם שנשים שעברו את גיל המעבר יחוו בריחת שתן כתוצאה מדחף, זאת בשל היעדר של אסטרוגן בגוף. הורמון ההצבה (LH) וההורמון מגרה הזקיק (FSH) לא יכולים יותר לבצע את התפקידים הרגילים שלהם על מנת לווסת את האסטרוגן, פרוגסטרון וטסטוסטרון. רחל בת ה-59 מספרת את סיפורה על ההתפתחות של בריחת שתן כתוצאה מדחף בגיל המעבר. לדבריה, “ההתמודדות עם גיל המעבר היתה קשה, אבל כשגיליתי שפתאום הרטבתי את עצמי זה היה פשוט סיוט”. “פחדתי מתאונות שעלולות לקרות” היא מסבירה, “הפסקתי לבקר חברים בסופי שבוע או ארוחות ערב, מה שהוביל אותי לתחושת בדידות. לבשתי בגדים רחבים שנתנו לי תחושה שאני הולכת לטיול בעוד הלכתי רק לארוחת ערב”. בביקור אצל הרופא הוא הסביר לה כי גיל המעבר הוא גורם שכיח לתופעה זו וכי ישנם פדים סופגים מיוחדים המיועדים לדליפות שתן.

באופן מפתיע, כריתת רחם נמצאה כגורם ששם בסיכון גבוה את מי שעברה אותה לבריחת שתן. מחקר שנערך ב-2003 נועד לבחון את ההשפעה של כריתת רחם על הופעת בריחת שתן כתוצאה מדחף או מלחץ. המחקר עקב אחרי 2322 נשים בגילאי 35-70 מהולנד. 70% מהמשתתפות במחקר דיווחו על בריחת שתן, והשיחות היתה גבוהה בהרבה אצל נשים שעברו ניתוח כריתת רחם. ניתוח של הנתונים הראה כי כריתת רחם מגדילה ב-30% את הסיכוי לבריחת שתן כתוצאה מדחף.

גורמי סיכון אחרים עבור בריחת שתן כתוצאה מדחף הם הזדקנות, הריון, זיהומים בדרכי השתן, ניתוח קיסרי או ניתוחי אגן, השמנת יתר, ונזק מוחי כתוצאה ממחלות כמו אלצהיימר.

במידה ואתם סובלים מבריחת שתן, חשוב לדעת כי אפשר להתמודד עם התופעה בעזרת מוצרי ספיגה למבוגרים כגון חיתולים למבוגרים.

לייעוץ והכוונה נשמח לעמוד לרשותכם, בטלפון: 1-700-553-222

×
×

עגלת קניות

Call Now Button דילוג לתוכן