5 דרכים לטיפול בבריחת שתן אצל גברים לאחר ניתוח ערמונית

חמש דרכים לטפל בבריחת שתן לאחר ניתוח בערמונית

בריחת שתן אצל גברים לאחר ניתוח ערמונית סרטן בערמונית הוא הסרטן השני הכי נפוץ בקרב גברים, שני רק לסרטן עור. החדשות הטובות הן שלעיתים קרובות ניתן לטפל בו בהצלחה.

אלפי גברים במדינת ישראל מחשיבים את עצמם לניצולים של סרטן הערמונית, על פי האגודה למלחמה בסרטן. למרות שגברים עם סרטן בערמונית לעיתים קרובות לא סובלים מסימפטומים, מקרים מתקדמים יותר של סרטן עשויים לגרום לבעיות במתן שתן או בהחזקתו בשלפוחית, לחוסר תפקוד מיני, דם בשתן, חוסר תחושה ברגליים או כאבים בעמוד השדרה, בירכיים, בצלעות ובעצמות אחרות.

כאשר הסרטן לא מתפשט לאיברים אחרים, ניתוח משמש לעיתים קרובות כשיטת טיפול, ועד מחצית מהגברים יחוו דליפת שתן לאחר ניתוח בערמונית. בריחת שתן כזו היא בדרך כלל זמנית, אך יכולה לשבש את איכות החיים ולגרום לחרדה, בידוד ומבוכה, ללמוד כיצד לחיות עם בריחת שתן היא גישה בעלת ממדים רבים. אין דרך אחת נכונה להתמודדות – המפתח הוא למצוא את הגישה הטובה ביותר עבור כל אחד. זה יכול להיות על ידי שילוב של מוצרי ספיגה למבוגרים, תרגילי חיזוק, אימון מחדש של שלפוחית השתן ושימוש בתרופות.

צריכים עזרה וקצרים בזמן? הנה השוואה מהירה:

ספיגה באיכות מעולה

חיתולים למבוגרים

5/5

תמורה מושלמת למחיר

תחתונים סופגים

5/5

איכות במחיר שפוי

סדיניות ומגני מזרן

5/5

מהו ניתוח ערמונית?

ניתוח ערמונית הוא הליך רפואי המבוצע לטיפול במצבים שונים הקשורים לערמונית, כגון סרטן הערמונית, היפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH) ודלקת הערמונית. למרות שזה יכול להיות יעיל מאוד בטיפול בבעיות אלה, אחת מתופעות הלוואי הפוטנציאליות שגברים רבים דואגים ממנה היא בריחת שתן.

סוגי בריחת שתן

בריחת שתן בקרב מחלימים מסרטן הערמונית היא שכיחה יחסית. עד כ-8% מהגברים מפתחים בריחת שתן לאחר הסרת הערמונית, בעיות בשלפוחית ​​השתן עלולות לנבוע גם מטיפול בקרינה או מניתוח. טיפול בבעיות ערמונית עלול לפגוע בסוגר השופכה, השרירים המסייעים בשליטה על זרימת השתן, חשוב לזכור כי סרטן הערמונית יכול לגרום גם לבריחת שתן בשלבים מאוחרים יותר. בלוטת הערמונית המוגדלת מכל סיבה שהיא יכולה לחסום את השופכה. דבר זה יכול בסופו של דבר להחליש את שרירי השלפוחית ​​ולגרום לבעיות בהתרוקנות מלאה.

זה הגורם העיקרי למתן שתן בתכיפות אצל גברים, או לבריחת שתן בדחיפות, כמו גם לטפטוף לא רצוני לאחר מתן שתן, הסוג השכיח ביותר של בריחת שתן שגברים חווים לאחר החלמה מסרטן הערמונית הוא בריחת שתן בלחץ: דליפת שתן עקב הפעלת לחץ על שלפוחית ​​השתן. נגרמת כתוצאה מתנועות פיזיות כגון צחוק, התעטשות, שיעול, הרמת משקולות או ריצה.

1. בריחת שתן במאמץ – בריחת שתן במאמץ היא הסוג הנפוץ ביותר שנראה לאחר ניתוח ערמונית. זה כרוך בדליפה לא רצונית של שתן במהלך פעילויות המפעילות לחץ על שלפוחית ​​השתן, כגון שיעול, התעטשות או הרמת חפצים כבדים. זה מתרחש עקב היחלשות של שרירי הסוגר השולטים בזרימת השתן.

2. בריחת שתן בדחיפות – בריחת שתן מתאפיינת בדחף פתאומי ואינטנסיבי להטיל שתן, שלעיתים אחריו דליפה לא רצונית. זה נגרם על ידי פעילות יתר של שלפוחית ​​השתן שמתכווצת כאשר היא לא צריכה. סוג זה של בריחת שתן יכול להיות מופעל על ידי גורמים כמו צריכת אלכוהול או תרופות מסוימות.

3. בריחת שתן – בריחת שתן מתרחשת כאשר שלפוחית ​​השתן אינה מתרוקנת לחלוטין, מה שמוביל לטפטוף קבוע של שתן. לעתים קרובות זה תוצאה של חסימה או נזק לשלפוחית ​​השתן, אשר יכול לקרות במהלך ניתוח ערמונית.

גורמים התורמים לבריחת שתן אצל גברים לאחר ניתוח ערמונית

1. טכניקה כירורגית – השיטה המשמשת במהלך ניתוח ערמונית יכולה להשפיע על הסבירות לבריחת שתן. טכניקות כמו ניתוח בסיוע רובוטי הראו שיעורים נמוכים יותר של בריחת שתן בהשוואה לניתוח פתוח מסורתי.

2. גיל ובריאות – לגיל ולבריאות הכללית יש תפקיד משמעותי בתהליך ההחלמה. אנשים מבוגרים עשויים לקחת זמן רב יותר כדי להחזיר לעצמם את השליטה בשלפוחית ​​השתן, ואלה עם בעיות בריאותיות קיימות עלולים להתמודד עם אתגרים נוספים.

3. תרגילי רצפת האגן – עיסוק בתרגילי רצפת האגן הן לפני ואחרי הניתוח יכול לחזק את השרירים האחראים לשליטה בזרימת השתן, ולהפחית את הסיכון לבריחת שתן.

ניהול בריחת שתן

1. טיפולים התנהגותיים – טיפולים התנהגותיים, כגון אימון שלפוחית ​​השתן, יכולים לעזור לגברים להחזיר את השליטה על תפקוד שלפוחית ​​השתן שלהם על ידי אימון מחדש של השרירים שלהם והתאמת הרגלי הריקון שלהם.

2. תרופות – ניתן לרשום תרופות מסוימות, כגון תרופות אנטיכולינרגיות, כדי להקל על סימפטומים של בריחת שתן בדחיפות על ידי הרגעת פעילות יתר של שלפוחית ​​השתן.

3. התערבויות כירורגיות – במקרים חמורים, ניתן להמליץ ​​על פרוצדורות כירורגיות כמו הנחת מתלים או השתלת סוגר שתן מלאכותי כדי להחזיר את האיפוק.

כמה זמן נמשכת בריחת שתן לאחר ניתוח ערמונית?

בריחת שתן עקב ניתוח הערמונית אינה בהכרח מצב קבוע. בריחת השתן אצל גברים שהחלימו מסרטן הערמונית הוא בדרך כלל בין שלושה חודשים לשנה, וגברים רבים חווים שיפור מהיר לאחר מספר חודשים, ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על טווח זמן זה, כולל משקל, גיל וגורמי בריאות אחרים. מכיוון שהסיכון לסרטן הערמונית עולה עם הגיל, בדרך כלל גברים מבוגרים יותר יחוו בריחת שתן לאחר מכן.

ישנם גם צעדים שאתם יכולים לנקוט כדי לשפר את המצב. זה יכול להיות מועיל לראות תרגילי חיזוק ואפשרויות טיפול כחלק מההחלמה מניתוח ערמונית, לשחזור השליטה על סוגר השופכה, שלבו תרגילי קיגל בשגרת היום יום. אלה מסייעים בחיזוק שרירי רצפת האגן, ויכולים להועיל הן לפני ואחרי ניתוח הערמונית.

טיפים לביצוע יעיל של תרגילי קיגל: כווצו את שרירי רצפת האגן במשך חמש שניות, ולאחר מכן הרפו. התחילו במספר נמוך של חזרות ובהדרגה נסו להגיע לביצוע 10-20 חזרות עד ארבע פעמים ביום, תרגיל דומה לרצפת האגן הוא כיווץ שרירי פי הטבעת במשך חמש שניות, ואז הרפיה. תרגילים אלה יחד יכולים לעזור להחזיר את השליטה והכוח לשרירי רצפת האגן.

ישנן גם תרופות שהרופא שלכם יכול לרשום לטיפול בבריחת שתן, לכן חשוב לדבר בכנות על ריפוי לאחר ההחלמה מסרטן הערמונית, אם בעיות חמורות יותר של בריחת שתן נמשכות, רופא עשוי להמליץ ​​על ניתוח בקלע השופכה או אפילו התקנה של סוגר שופכה מלאכותי.

אורולוג יכול להמליץ על אחד מהשילובים הבאים:

  1. מוצרי ספיגה אשר באים במגוון סגנונות ודרגות ספיגה ומתאימים לכל סגנונות החיים. גברים פעילים שרוצים מוצר אשר דומה לתחתונים ככל האפשר יכולים לבחור תחתונים סופגים, או מוצרי פרימיום חד פעמיים אשר נראים ומרגישים כמו תחתונים. מי שצריך ספיגה גבוהה יותר יכול לבחור מגיני תחתון, תחתוני ספיגה, חיתולים למבוגרים ועוד.
  2. תרגילי קיגל, כאשר מתבצעים באופן קבוע, מחזקים את השרירים אשר אחראים להחזיק את השתן. התחלה של קיגל לפני ניתוח בערמונית יכולה לתרום להתאוששות מהירה של השליטה על השלפוחית. תרגילי קיגל מבוצעים על ידי הידוק שרירי האגן, תול שמירה על שרירי הבטן, הירך והישבן רגועים. הרופא ינחה לגבי המספר הנכון של תדירות, סטים וחזרות.
  3. אימון מחדש של השלפוחית, או למידה כיצד לתת שתן על פי לוח זמנים, יכול להיות טיפול אפקטיבי ברגע שהכאב תחת שליטה. הרופא יכול לתת תוכנית לאימון מחדש שיכולה לכלול ניהול יומן ואימון כיצד להגדיל את פרקי הזמן בין הביקורים בשירותים.
  4. תרופות אשר הרופא יכול לתת בהתאם לסוג בריחת השתן של המטופל. אדם עם בריחת שתן כתוצאה מלחץ – הסוג הנפוץ ביותר לאחר ניתוחי ערמונית, אשר מאופיין בדליפה בעת שיעול, התעטשות, צחוק או פעילות גופנית – יכול לקבל תרופות שמטרתן להדק את שרירי השופכה. כאשר שלפוחית השתן פעילה יתר על המידה ומתכווצת ללא אזהרה – ניתן לקבל תרופות אנטיכולינרגיות אשר חוסמות הודעות עצביות לשלפוחית ומונעות התכווצויות.
  5. במקרים בהם בריחת השתן ממשיכה יותר מ-18 חודשים, אפשרויות הטיפול יכולות לכלול זריקות קולגן או ניתוח.

תפקוד מיני אחרי ניתוח הוצאת הערמונית

כמעט כל הגברים יחוו הפרעות זיקפה במהלך החודשים הראשונים לאחר הטיפול בסרטן הערמונית. עם זאת, בתוך שנה אחת לאחר הטיפול, כמעט כל הגברים עם עצבים שלמים יראו שיפור משמעותי.

בתוך שנה, כ-40 עד 50% מהגברים יחזרו לתפקודם לפני הטיפול. לאחר שנתיים, כ-30 עד 60% יחזרו לתפקוד לפני הטיפול. שיעורים אלה משתנים במידה רבה בהתאם למנתח ולאופן שבו מידת “חוסך העצבים” המנתח יכול לבצע בזמן הניתוח.

בעקבות טיפול בקרינה

כ-25 עד 50% מהגברים שיעברו ברכיתרפיה יחוו הפרעות זיקפה לעומת כמעט 50% מהגברים שיש להם קרינה חיצונית סטנדרטית. לאחר שנתיים עד שלוש שנים, מעטים מהגברים יראו שיפור רב ומדי פעם המספרים הללו מחמירים עם הזמן, גברים שעוברים הליכים שלא נועדו למזער תופעות לוואי ו/או כאלו שהטיפולים שלהם ניתנים על ידי רופאים שאינם בקיאים בהליכים יגרמו גרוע יותר, לגברים עם מחלות או הפרעות אחרות הפוגעות ביכולתם לשמור על זקפה (סוכרת, בעיות בכלי הדם וכו’) יהיה קשה יותר לחזור לתפקוד לפני הטיפול.

טיפולים אלטרנטיביים

גברים שאינם משחזרים את תפקוד הזקפה לאחר הטיפול יכולים לנסות תרופות להזרקה שגרמו לזקפה פרמקולוגית. התרופה הנפוצה ביותר המשמשת לכך היא פרוסטגלנדין.

מכשירים מכניים

מכשיר התכווצות הוואקום יוצר זקפה באופן מכני על ידי הפעלת דם לתוך הפין באמצעות אטם ואקום. טבעת גומי מגולגלת על בסיס הפין מונעת יציאת דם לאחר שבירת החותם. כ-80% מהגברים מוצאים שהמכשיר הזה מוצלח.

אפשרויות כירורגיות

שתל פין המוחדר בשלושה חלקים, כולל צינורית פלסטיק גמישה צרה המוחדרת לאורך הפין, מבנה דמוי בלון קטן מלא בנוזל המחובר לדופן הבטן, וכפתור שחרור המוחדר לאשך, הפין נשאר רפוי עד שרוצים לזקפה, בשלב זה לוחצים על כפתור השחרור ונוזל מהבלון שועט לתוך צינור הפלסטיק. כשהצינור מתיישר ממילוי בנוזל, הוא מושך איתו את הפין למעלה, ויוצר זקפה, בהנחה שהמכניקה פועלת כהלכה, היא יעילה ב-100%, וכ-70% מהגברים נשארים מרוצים מהשתלים שלהם גם לאחר 10 שנים. מכיוון שהליך זה נעשה בהרדמה כללית, הוא אינו זמין לגברים שאינם נחשבים למועמדים טובים לניתוח בגלל סיבות בריאותיות אחרות.

לסיכום

החיים עשויים להשתנות במובנים רבים לאחר החלמה מסרטן הערמונית, וקבלת מידע נכון היא ההכנה הטובה ביותר. בריחת שתן לאחר ניתוח ערמונית אינה מובנת מאליה, וייתכן שמי שחווה אותה לא יצטרך לסבול מסימפטומים לאורך זמן, אנו מקווים שחלקנו עמכם משאבים יקרים של ידע שיעזרו לכם להפחית את הדאגה יחד עם הדרכה שימושית בניהול בריחת שתן בטווח הקצר או הארוך.

בריחת שתן לאחר ניתוח ערמונית היא מצב מאתגר אך ניתן לניהול. הבנת סוגיו, הגורמים והטיפולים הזמינים שלו חיונית לגברים המתמודדים עם בעיה זו. זכרו שההחלמה משתנה מאדם לאדם, אך עם הגישה הנכונה, גברים רבים יכולים להחזיר לעצמם את השליטה בשלפוחית ​​השתן ולשפר את איכות חייהם.

לא, זה בדרך כלל לא קבוע. בריחת שתן משתפרת לרוב עם הזמן, במיוחד עם טיפול ותרגילים נכונים.

ההחלמה משתנה, אך גברים רבים רואים שיפור משמעותי במהלך החודשים הראשונים לאחר הניתוח.

אמנם לא תמיד ניתן למנוע זאת, אך תרגול תרגילי רצפת האגן לפני הניתוח וביצוע הנחיות הרופא יכול להפחית את הסיכון.

כן, שמירה על משקל תקין, הימנעות מחומרים מגרים בשלפוחית ​​השתן כמו קפאין ואלכוהול ושמירה על לחות יכולים כולם לתרום לשליטה טובה יותר בשלפוחית ​​השתן.

העצות המובאות בפוסט הינן לידע כלל בלבד. לפני כל טיפול יש להתייעץ עם רופא.

×

עגלת קניות

Call Now Button דילוג לתוכן