כיצד עובדת מערכת השתן של מבוגרים?

כיצד עובדת מערכת השתן של מבוגרים

האיברים, הצינורות, השרירים והעצבים הפועלים יחד כדי ליצור, לאחסן ולשחרר שתן הם מערכת השתן. מערכת השתן כוללת שתי כליות, שני שופכים, שלפוחית ​​השתן, שני שרירים סוגרים, ואת השופכה.

הגוף לוקח חומרים מזינים (נוטריינטים) מן המזון ומשתמש בהם על מנת לשמר את כל פונקציות הגוף, כולל אנרגיה ותיקון עצמי. לאחר שהגוף לוקח מה שהוא צריך מן האוכל, תוצרי הפסולת נשארים מאחור בדם ובמעיים. מערכת השתן פועלת עם הריאות, העור והמעיים – כולם איברים שמפרישים פסולת גם הם – על מנת לשמור על הכימיקלים והמים בגוף מאוזנים. מבוגרים מפרישים שתן רב ביום, כאשר הכמות תלויה בגורמים רבים, במיוחד בכמות הנוזלים שהם שתו ובכמות הנוזלים שאיבדו דרך הזיעה והנשימה. סוגים מסוימים של תרופות יכולים להשפיע גם הם על כמות השתן המופרשת.

צריכים עזרה וקצרים בזמן? הנה השוואה מהירה:

ספיגה באיכות מעולה

חיתולים למבוגרים

5/5

תמורה מושלמת למחיר

תחתונים סופגים

5/5

איכות במחיר שפוי

סדיניות ומגני מזרן

5/5

מערכת השתן מסירה סוג של פסולת הנקראת אוריאה מהדם. אוריאה מיוצרת כאשר מזונות המכילים חלבון, כגון בשר, עוף, וירקות מסוימים, מתפרקים בגוף. האוריאה נישאת בזרם הדם אל הכליות. הכליות הן איברים בצורת שעועית ובערך בגודל אגרוף. הן ממוקמות קרוב לאמצע הגב, ממש מתחת לכלוב הצלעות.

הכליות מסלקות את האוריאה מהדם דרך פילטרים זעירים שנקראים נפרונים. כל נפרון מורכב מכדור שמורכב מנימי דם קטנים, שנקרא גלומרולוס, ומצינור קטן. אוריאה, ביחד עם מים ותוצרי פסולת אחרים, מרכיבה את השתן כאשר הוא עובר דרך הנפרונים ולמטה דרך הצינורות של הכליה. מן הכליות, השתן עובר למטה דרך שני צינורות דקים שנקראים שופכן אל השלפוחית. ה

שופכנים הם באורך של 25-30 ס”מ. השרירים בקירות השופכן מתכווצים ומתרפים כל הזמן על מנת לאלץ את השתן לרדת במורדם מהכליות. אם יתאפשר לשתן לעמוד במקום או לעלות למעלה חזרה כלילה, יכול להתפתח זיהום בכליות. כמות קטנה של שתן מתרוקנת אל תוך השלפוחית מהשופכן בערך כל 10 עד 15 שניות.

לחצו כאן לכניסה למדריך המלא שלנו כיצד לשלוט בבריחת שתן >> 

כיצד עובדת מערכת השתן של מבוגרים

תפקוד השלפוחית במערכת השתן של מבוגרים

שלפוחית השתן היא איבר שרירי חלול שמעוצב כמו בלון. היא ממוקמת באגן ומוחזקת במקומה על ידי רצועות המחוברות לאיברים אחרים ולעצמות האגן. שלפוחית השתן מאחסנת שתן עד שמוכנים ללכת לשירותים על מנת לרוקן אותה. היא מתנפחת לכדי צורה עגולה כאשר היא מלאה ומתכווצת כאשר היא מרוקנת.

אם מערכת השתן בריאה, שלפוחית השתן יכולה להחזיר להכיל כמות השווה לשתי כוסות מים במשך 2-5 שעות.שרירים עגולים הנקראים סוגרים עוזרים לשמור על השתן מלדלוף. השרירים הסוגרים נסגרים בצורה הדוקה כמו רצועת גומי סביב פתח השלפוחית לתוך השופכה, הצינור המאפשר לשתן לעבור אל מחוץ לגוף. עצבים בשלפוחית אומרים מתי הגיע הזמן למתן שתן, כלומר לריקון השלפוחית. כאשר השלפוחית מתחילה להתמלא בשתן, ייתכן שתתרחש הבחנה בתחושה שיש להתרוקן. תחושה זו מתחזקת ככל שהשלפוחית ממשיכה להתמלא ומגיעה קרוב לגבול הקיבולת שלה.

בנקודה זו, עצבים מהשלפוחית מעבירים מסר למוח שהשלפוחית מלאה, והדחף לרוקן אותה מתחזק.כאשר נותנים שתן, המוח מאותת לשרירי השלפוחית להתכווץ ובכך ללחוץ את השתן מחוץ לשלפוחית. באותו הזמן. המוח מאותת לשרירים הטבעתיים להרפות. כאשר שרירים אלה מתרפים, השתן יוצא מתוך השלפוחית דרך השופכה. כאשר כל האותות מופיעים בסדר הדרך, מתרחש שחרור שתן נורמלי.

הסיבה שבגינה מתרחשת בריחת שתן אצל מבוגרים היא שאחד מהגורמים שהוצגו אינו מתפקד כנדרש, והוגף אינו מצליח לשלוט על שלפוחית השתן שלו.

במקרים כאלה לרוב מומלץ להיעזר בהלבשה תחתונה סופגת, כגון חיתולים למבוגרים או תחתונים סופגים.

למידע נוסף מוזמנים לבקר בבלוג שלנו >>

 

×

עגלת קניות

Call Now Button דילוג לתוכן