טיפול בבריחת שתן – דרכי התמודדות

טיפול בבריחת שתן

בריחת שתן – אובדן שליטה בשלפוחית ​​השתן – היא בעיה נפוצה ולעתים קרובות מביכה. החומרה נעה בין דליפת שתן מדי פעם כשאתם משתעלים או מתעטשים ועד לדחף להשתין שהוא כל כך פתאומי וחזק עד שאתם לא מגיעים לשירותים בזמן.

למרות שזה מתרחש לעתים קרובות יותר ככל שאנשים מתבגרים, בריחת שתן אינה תוצאה בלתי נמנעת של הזדקנות. אם בריחת שתן משפיעה על הפעילות היומיומית שלך, אל תהססו לפנות לרופא. עבור רוב האנשים, שינויים פשוטים באורח החיים ובתזונה או טיפול רפואי יכולים לטפל בסימפטומים של בריחת שתן.

בריחת השתן יוצרת מבוכה גדולה בקרב אלו הסובלים ממנה, אך מדובר על תופעה שכיחה יותר משניתן לדמיין. בריחת השתן פוגעת בעיקר בקהל הנשים, הרבה יותר מאשר בקהל גברים, לרוב בקרב קהל האנשים המבוגרים. על פי מחקרים שונים, ניתן ללמוד כי 25% עד 50% מהנשים סובלות ממידה מסוימת של בריחת שתן, כאשר המספרים אצל הגברים עומדים על שכיחות של עד כ-10% מכלל הגברים. ככל שעולה הגיל, כך עולה הסבירות כי תופעת בריחת השתן תופיע. הבשורה המשמחת באמת היא שיש מה לעשות – החל ממוצרים שונים כדוגמת חיתולים למבוגרים ועד תוספים מתאימים שניתן לצרוך.

תסמינים

אנשים רבים חווים מדי פעם דליפות שתן קלות. אחרים עשויים לאבד כמויות קטנות עד מתונות של שתן בתדירות גבוהה יותר.

סוגי בריחת שתן כוללים:

  • בריחת שתן. שתן דולף כאשר אתה מפעיל לחץ על שלפוחית ​​השתן שלך על ידי שיעול, התעטשות, צחוק, פעילות גופנית או הרמת משהו כבד.
  • בריחת שתן דחופה. יש לך דחף פתאומי ועז להטיל שתן ואחריו איבוד שתן לא רצוני. ייתכן שתצטרך להטיל שתן לעתים קרובות, כולל במהלך הלילה. בריחת שתן בדחיפות עשויה להיגרם ממצב קל, כגון זיהום, או מצב חמור יותר כגון הפרעה נוירולוגית או סוכרת.
  • בריחת שתן. אתה חווה טפטוף תכוף או קבוע של שתן עקב שלפוחית ​​שתן שאינה מתרוקנת לחלוטין.
  • בריחת שתן פונקציונלית. ליקוי פיזי או נפשי מונע ממך להגיע לשירותים בזמן. לדוגמה, אם יש לך דלקת פרקים חמורה, ייתכן שלא תוכל לפתוח את כפתורי המכנסיים במהירות מספקת.
  • בריחת שתן מעורבת. אתה חווה יותר מסוג אחד של בריחת שתן – לרוב זה מתייחס לשילוב של בריחת שתן במאמץ ובריחת שתן בדחיפות.

מתי לפנות לרופא

אתה עלול להרגיש לא בנוח לשוחח על בריחת שתן עם הרופא שלך. אבל אם בריחת שתן תכופה או משפיעה על איכות החיים שלך, חשוב לפנות לייעוץ רפואי מכיוון שבריחת שתן עלולה:

  1. לגרום לך להגביל את הפעילויות שלך ולהגביל את האינטראקציות החברתיות שלך
  2. משפיע לרעה על איכות החיים שלך
  3. מגדיל את הסיכון לנפילות אצל מבוגרים יותר כשהם ממהרים לשירותים
  4. ציין מצב בסיסי חמור יותר

בריחת שתן יכולה להיגרם מהרגלים יומיומיים, מצבים רפואיים או בעיות גופניות. הערכה יסודית על ידי הרופא שלך יכולה לעזור לקבוע מה עומד מאחורי בריחת שתן.

בריחת שתן זמנית
משקאות, מזונות ותרופות מסוימים עשויים לפעול כמשתנים – ממריצים את שלפוחית ​​השתן ומגדילים את נפח השתן. הם כוללים:

  • כּוֹהֶל
  • קָפֵאִין
  • משקאות מוגזים ומים מוגזים
  • ממתיקים מלאכותיים
  • שוקולד
  • פלפלי צ’ילי
  • מזונות עשירים בתבלינים, סוכר או חומצה, במיוחד פירות הדר
  • תרופות לב ולחץ דם, תרופות הרגעה ומשככי שרירים
  • מינונים גדולים של ויטמין C

בריחת שתן עלולה להיגרם גם ממצב רפואי שניתן לטפל בו בקלות, כגון:

  1. דלקת בדרכי שתן. זיהומים עלולים לגרות את שלפוחית ​​השתן שלך, ולגרום לך לדחפים חזקים להשתין ולעיתים גם לבריחת שתן.
  2. עצירות. פי הטבעת ממוקמת ליד שלפוחית ​​השתן וחולקת רבים מאותם עצבים. צואה קשה ודחוסה בפי הטבעת גורמת לעצבים אלו להיות פעילים יתר על המידה ולהגביר את תדירות השתן.

צריכים עזרה וקצרים בזמן? הנה השוואה מהירה:

ספיגה באיכות מעולה

חיתולים למבוגרים

5/5

תמורה מושלמת למחיר

תחתונים סופגים

5/5

איכות במחיר שפוי

סדיניות ומגני מזרן

5/5

טיפול בבריחת שתן

חשוב לקבוע את סוג בריחת השתן שיש לך, והתסמינים שלך לעתים קרובות מספרים לרופא שלך איזה סוג יש לך. מידע זה ינחה את החלטות הטיפול.

הרופא שלך עשוי להתחיל עם היסטוריה יסודית ובדיקה גופנית. לאחר מכן ייתכן שתתבקש לבצע תמרון פשוט שיכול להדגים בריחת שתן, כגון שיעול.

לאחר מכן, הרופא שלך כנראה ימליץ:

  • בדיקת שתן כללית. דגימת השתן שלך נבדקת לאיתור סימנים של זיהום, עקבות דם או חריגות אחרות.
  • יומן שלפוחית ​​השתן. במשך מספר ימים אתה רושם כמה אתה שותה, מתי אתה משתין, כמות השתן שאתה מייצר, האם היה לך דחף להשתין ומספר פרקי בריחת שתן.
  • מדידה שיורית לאחר ביטול. אתה מתבקש להטיל שתן (ריק) לתוך מיכל שמודד תפוקת שתן. לאחר מכן הרופא שלך בודק את כמות השתן שנשאר בשלפוחית ​​השתן שלך באמצעות קטטר או בדיקת אולטרסאונד. כמות גדולה של שאריות שתן בשלפוחית ​​​​השתן עשויה לגרום לכך
  • שיש לך חסימה בדרכי השתן או בעיה בעצבים או בשרירי שלפוחית ​​השתן.

אם יש צורך במידע נוסף, הרופא שלך עשוי להמליץ ​​על בדיקות מעורבות יותר, כגון בדיקות אורודינמיות ואולטרסאונד אגן. בדיקות אלה נעשות בדרך כלל אם אתה שוקל ניתוח.

הטיפול בבריחת שתן תלוי בסוג בריחת השתן, חומרתה והסיבה הבסיסית. ייתכן שיהיה צורך בשילוב של טיפולים. אם מצב בסיסי גורם לתסמינים שלך, הרופא שלך יטפל תחילה במצב זה, הרופא שלך עשוי להמליץ ​​על טיפולים פחות פולשניים מלכתחילה ולעבור לאפשרויות אחרות אם הטכניקות הללו לא יעזרו לך.

טכניקות התנהגותיות

הרופא שלך עשוי להמליץ:

  • אימון שלפוחית ​​השתן, לעיכוב מתן שתן לאחר שתתעורר דחף ללכת. אתה יכול להתחיל בניסיון להתאפק במשך 10 דקות בכל פעם שאתה מרגיש דחף להשתין. המטרה היא להאריך את הזמן בין נסיעות לשירותים עד למתן שתן רק כל 2.5 עד 3.5 שעות.
  • ריקון כפול, כדי לעזור לך ללמוד לרוקן את שלפוחית ​​השתן בצורה מלאה יותר כדי למנוע בריחת שתן. ריקון כפול פירושו מתן שתן, ואז לחכות כמה דקות ולנסות שוב.
  • טיולי שירותים מתוזמנים, להשתין כל שעתיים עד ארבע שעות במקום לחכות לצורך ללכת.
  • ניהול נוזלים ודיאטה, כדי להחזיר את השליטה על שלפוחית ​​השתן שלך. ייתכן שיהיה עליך לצמצם או להימנע מאלכוהול, קפאין או מזונות חומציים. הפחתת צריכת נוזלים, ירידה במשקל או הגברת הפעילות הגופנית יכולים גם הם להקל על הבעיה.

תרופות לטיפול בבריחת שתן

התרופות הנפוצות לטיפול בבריחת שתן כוללות:

  1. תרופות אנטיכולינרגיות. תרופות אלו יכולות להרגיע פעילות יתר של שלפוחית ​​השתן ועשויות להועיל לבריחת שתן בדחיפות. דוגמאות כוללות oxybutynin (Ditropan XL), tolterodine (Detrol), darifenacin (Enablex), fesoterodine (Toviaz), solifenacin (Vesicare) ו-trospium chloride.
  2. מירבגרון (Myrbetriq). משמשת לטיפול בבריחת שתן בדחיפות, תרופה זו מרפה את שריר השלפוחית ​​ויכולה להגדיל את כמות השתן שלפוחית ​​השתן שלך יכולה להחזיק. זה עשוי גם להגדיל את הכמות שאתה מסוגל להטיל שתן בבת אחת, ולעזור לרוקן את שלפוחית ​​השתן באופן מלא יותר.
  3. חוסמי אלפא. אצל גברים שיש להם בריחת שתן בדחיפות או בריחת שתן, תרופות אלו מרפות את שרירי צוואר השלפוחית ​​וסיבי השריר בערמונית ומקלות על ריקון השלפוחית. דוגמאות כוללות טמסולוזין (פלומקס), אלפוזוזין (אורוקסטרל), סילודוזין (רפאפלו) ודוקסאזוזין (קרדורה).
  4. אסטרוגן מקומי. מריחת אסטרוגן מקומי במינון נמוך בצורה של קרם נרתיק, טבעת או מדבקה עשויה לעזור לחיטוב ולהצעיר רקמות בשופכה ובאזורי הנרתיק.

ניתוח

אם טיפולים אחרים אינם עובדים, מספר הליכים כירורגיים יכולים לטפל בבעיות הגורמות לבריחת שתן:

נהלי מתלה. חומר סינטטי (רשת) או רצועות של רקמת הגוף משמשים ליצירת מתלה אגן מתחת לשופכה ולאזור השריר המעובה שבו שלפוחית ​​השתן מתחברת לשופכה (צוואר שלפוחית ​​השתן). המתלה עוזר לשמור על השופכה סגורה, במיוחד כאשר אתה משתעל או מתעטש. הליך זה משמש לטיפול בבריחת שתן במאמץ.
מתלה צוואר שלפוחית ​​השתן. הליך זה נועד לספק תמיכה לשופכה ולצוואר שלפוחית ​​השתן – אזור של שריר מעובה שבו שלפוחית ​​השתן מתחברת לשופכה. זה כרוך בחתך בבטן, אז זה נעשה במהלך הרדמה כללית או עמוד השדרה.
ניתוח צניחה. בנשים שיש להן צניחת איברי האגן ובריחת שתן מעורבת, הניתוח עשוי לכלול שילוב של הליך מתלה וניתוח צניחה. תיקון של צניחת איברי האגן לבדו אינו משפר באופן שגרתי את תסמיני בריחת השתן.
סוגר שתן מלאכותי. טבעת קטנה ומלאת נוזלים מושתלת סביב צוואר שלפוחית ​​השתן כדי לשמור על סוגר השתן סגור עד שיהיה צורך במתן שתן. כדי להשתין, אתה לוחץ על שסתום שהושתל מתחת לעור שלך שגורם לטבעת להתרוקן ומאפשר לשתן משלפוחית ​​השתן שלך לזרום.

רפידות ופדים סופגים

אם טיפולים רפואיים לא יכולים להעלים את בריחת השתן שלך, אתה יכול לנסות מוצרים שעוזרים להקל על אי הנוחות ואי הנוחות של דליפת שתן:

רפידות ובגדי הגנה. רוב המוצרים אינם מגושמים יותר מתחתונים רגילים וניתן ללבוש אותם בקלות מתחת לבגדים יומיומיים. גברים שיש להם בעיות עם טפטוף של שתן יכולים להשתמש באספן טפטוף – כיס קטן של ריפוד סופג שנלבש על הפין ומוחזק במקומו על ידי תחתונים צמודים.
קטטר. אם יש לך בריחת שתן בגלל שלפוחית ​​השתן שלך לא מתרוקנת כמו שצריך, הרופא שלך עשוי להמליץ ​​לך ללמוד להחדיר צינור רך (קטטר) לשופכה שלך מספר פעמים ביום כדי לנקז את שלפוחית ​​​​השתן. תקבל הדרכה כיצד לנקות את הצנתרים הללו לשימוש חוזר בטוח.

צריכים עזרה וקצרים בזמן? הנה השוואה מהירה:

ספיגה באיכות מעולה

חיתולים למבוגרים

5/5

תמורה מושלמת למחיר

תחתונים סופגים

5/5

איכות במחיר שפוי

סדיניות ומגני מזרן

5/5

מתי היא עלולה לקרות?

ישנם כמה מקרים עיקריים “המעודדים” את בריחת השתן. ראשית, התופעה השכיחה ביותר היא בריחת שתן כתוצאה ממאמץ. מקרים אלו מתרחשים לאחר התעטשות או צחוק מאומץ וממושך, שבפעולתם גורמים לבריחת השתן. בנוסף, ישנה בריחת שתן שהינה תוצר של דחיפות. בריחה זו מתרחשת עם התחושה כי שלפוחית השתן מלאה, וכי לא ניתן להתאפק עוד עד להתרוקנות. סוג נוסף של בריחת שתן הוא בעקבות מילוי היתר – כאשר כאן הדגש הוא על שלפוחית שתן גדושה כתוצאה מחסימה או בפגיעה בשרירים הנמצאים בדופן השלפוחית.

טיפול בבריחת שתן אצל קשישים

לצד בריחות השתן המאפיינות את קהל הנשים באופן ספציפי, תופעת בריחת השתן כאמור מופיעה גם אצל אנשים מבוגרים, בדרך כלל קשישים בגילאים מתקדמים. בגילאים אלו, ישנה פגיעה ביכולת ההתכווצות הרצונית של שרירי שלפוחית השתן, כאשר מנגד ישנה עלייה חדה בכל הקשור להתכווצות הלא רצונית. בעקבות שינויים הרומונליים שונים, מרבית הנוזלים אצל הקהל המבוגר מופרשים דווקא בשעות הלילה, בהן לרוב ישנים. שינויים פיסיים אלו מביאים לא אחת לבריחת השתן שיכולה ליצור מבוכה רבה. חשוב לציין כי ישנן סיבות נוספות הגורמות לבריחת השתן, והן יכולות להיות מבוססות על הביטים פסיכולוגיים וסביבתיים.

אילו פתרונות יעילים יש לבריחת השתן?

ניתן לטפל בבריחת השתן גם באמצעות מוצרים שונים, וגם באמצעות תוספי תזונה. המוצרים השכיחים ביותר כוללים חיתולים למבוגרים, מוצרי ספיגה למבוגרים, פדים וגם סדיניות ומגני מזרן שמונעים מהשתן לחדור אל המזרן. עם זאת, ניתן לטפל בתופעה ובתסמינים גם באמצעות תוספי מזון. תוסף התזונה המומלץ ביותר בהקשר זה הוא ויטמין C, המוכר גם בשמו חומצה אסקורבית. בפעולתו, הוא מעכב את צמיחת החיידקים ומסייע בכל התסמינים המלווים את הדלקות והזיהומים בדרכי השתן.

אפשרות נוספת היא לצרוך פרוביוטיקה. תוסף מזון זה כולל בתוכו את החיידקים הטובים שבפעולתם הם מחזקים את דרכי השתן. בנוסף, הם יוצרים מערך הגנה יעיל מפני החיידקים שיכולים לגרום נזק באזור שלפוחית השתן. כתוצאה מכך, מופחתת הסבירות להופעת תסמינים המאפיינים את הזיהומים בדרכי השתן, אצל גברים ואצל נשים.

 

×

עגלת קניות

Call Now Button דילוג לתוכן