בריחת שתן אחרי לידה כל מה שצריך לדעת

בריחת שתן אחרי לידה

בריחת שתן אחרי לידה היא מצב שכיח, כאשר מחקרים בתחום מעלים כי מעל 10% מהנשים בעולם מושפעות מהמצב במידה מסוימת. אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר בקרב נשים הוא לידה, כאשר חלק גדול מהנשים מסתמכות על שימוש במוצרי ספיגה למבוגרים במהלך ההריון, מיד לאחר הלידה, ובמקרים מסוימים גם חודשים או שנים רבות לאחר מכן. במאמר זה ננסה לבחון מקרוב את הבעיה, הסיבות האפשריות לקשר בין הריון, לידה ובריחת שתן, ודרכים בהן נשים יכולות לנהל את מצבן.

בריחת שתן מתחלקת בדרך כלל לשלושה סוגים. בריחת שתן היא דליפת שתן לא רצונית המתרחשת בזמן שיעול, צחוק, עיטוש או פעילות גופנית. בריחת שתן היא כאשר שרירי האגן מאפשרים לדליפת שתן באופן עקבי בכמויות קטנות לאורך היום. בריחת שתן מאופיינת בדחף להשתין פתאומי ובלתי נשלט. זה יכול לקרות בכל עת, גם כשאין חדר אמבטיה בקרבת מקום.

כמה נפוצה הבעיה של בריחת שתן אחרי לידה?

בריחת שתן במתח יכולה להיות אפקט של לידה, המכונה בריחת שתן לאחר הלידה. למעשה, זה יכול לקרות גם במהלך ההריון. יש לחץ רב יותר על שלפוחית ​​השתן במהלך ההריון. השרירים בשלפוחית ​​השתן ורצפת האגן אינם יכולים להתמודד עם הלחץ והלחץ הנוספים, מה שמוביל לבריחת שתן לאחר הלידה. לחץ זה מוביל לבריחת שתן במאמץ, המכונה גם שלפוחית ​​השתן (OAB).

השופכה ושלפוחית ​​השתן נעים במהלך ההריון, מה שעלול להוביל אחר כך לבריחת שתן. לידה עלולה לגרום נזק לעצבים השולטים בשלפוחית ​​השתן, וכתוצאה מכך לרצפת האגן מוחלשת. יש נשים הזקוקות אפיזיוטומיה, חתך שנעשה כדי להוציא את התינוק, אך חתך זה עובר דרך שרירי רצפת האגן. כל אלה הם גורמים שיכולים לתרום לבריחת שתן לאחר הלידה. יש אמהות טריות שחוות גזים לאחר הלידה כתוצאה מרצפת האגן המוחלשת שלהן.

שלפוחית ​​שתן מקופלת יכולה לקרות גם בגלל לידה. שלפוחית ​​השתן היא כאשר השלפוחית ​​כבר אינה נתמכת ויורדת לנרתיק. זה קורה בגלל נזק לדופן הנרתיק, לעתים קרובות בגלל לידה.

כיצד לטפל בבריחת שתן אחרי לידה

במהלך ההריון, השיטות הטובות ביותר לניהול בריחת שתן במאמץ הן אימון שלפוחית ​​השתן תרגילי קיגל. אימון שלפוחית ​​השתן מתייחס למרווח הזמן בין מתן שתן, בניסיון לחזק את רצפת האגן. ישנם תרגילים שמהדקים ומחזקים את שרירי רצפת האגן. שוחח עם הרופא שלך לפני שתתחיל כל סוג של טיפול או תוכנית פעילות גופנית, במיוחד במהלך ההריון. ניתן לרכוש גם מוצרי ספיגה להתמודדות עם בריחת שתן כגון חיתולים למבוגרים.

בריחת שתן במצבי לחץ אינה תקינה, אך היא מתרחשת וניתן לטפל בה. אם בריחת שתן נמשכת 2-3 חודשים לאחר הלידה, זה הזמן לפנות לרופא. ניתן לטפל בבריחת שתן במאמץ באמצעות אפשרויות טיפול כירורגיות ולא כירורגיות.

דליפות משלפוחית ה​​שתן במהלך הריון ואיך לנהל אותן

נשים רבות סובלות מדליפות משלפוחית ​​השתן במהלך ההריון, מה שעלול להוסיף שכבה נוספת של חרדה בתקופה מלחיצה ממילא. למרבה המזל, עבור רוב הנשים, דליפות משלפוחית ​​השתן ייעלמו זמן קצר לאחר הגעת התינוק. אבל בינתיים, מה אפשר לעשות?

בואו נסתכל מדוע דליפות משלפוחית ​​השתן מתרחשות מלכתחילה.

כיצד הריון משפיע על השליטה בשלפוחית?

ישנן דרכים רבות בהן הריון יכול לגרום לכן לבעיות בשלפוחית ​​השתן והמעי.

שינויים הורמונליים נורמליים

כאשר התינוק שלכן גדל, ההורמונים משתנים ויכולים להוביל לשרירים מוחלשים, השתנה תכופה או אפילו עצירות.

לחץ מוגבר

שלפוחית ​​השתן שלכן יושבת בדיוק מתחת לרחם. כאשר התינוק שלכן גדל, הרחם מתרחב ויכול להפעיל כמויות גדלות והולכות של לחץ על שלפוחית ​​השתן. זה יכול לגרום לתחושה כאילו אתן צריכות לרוקן את השלפוחית בתדירות גבוהה יותר, אחרת זה עלול לגרום לדליפות כשאתן עושות משהו שמפעיל לחץ גדול עוד יותר, כמו צחוק, שיעול או עיטוש.

זיהומים בדרכי השתן

אם יש לכן נטייה לזיהומים בדרכי השתן, שעלולים לגרום לשלפוחית ​​השתן לדלוף, אתן עשויות לחוות אותם עוד יותר במהלך ההריון. זיהומים אלה נפוצים אצל נשים בהריון שכן התינוק הגדל יכול להפעיל לחץ על שלפוחית ​​השתן ועל דרכי השתן, מה שמקל על חיידקים להילכד באזור זה.

תרופות מסוימות

אם אתן עדיין נוטלות תרופות כלשהן בהריון, הן עשויות לתרום לדליפות משלפוחית ​​השתן שלכן. בדקו עם הרופא אם תרופות אלה נחוצות, או אם ישנן חלופות שתוכלו לקחת במהלך תקופה זו.

תחתונים לאחר לידה

נשים הסובלות מבריחת שתן הקשורה להיריון יכולות להיעזר במגוון מוצרים שיעזרו להן לנהל את מצבן על בסיס יומיומי. מוצרים אלה כוללים בין היתר רפידות חד פעמיות לבריחת שתן, ומוצרים רב פעמיים שניתנים לשטיפה. שימוש במוצרים כאלה יכול לשפר באופן משמעותי את איכות החיים ולאפשר ניהול שגרה ללא חשש מתקריות מביכות.

צריכים עזרה וקצרים בזמן? הנה השוואה מהירה:

ספיגה באיכות מעולה

חיתולים למבוגרים

5/5

תמורה מושלמת למחיר

תחתונים סופגים

5/5

איכות במחיר שפוי

סדיניות ומגני מזרן

5/5

כיצד לטפל בדליפות משלפוחית ​​השתן במהלך הריון

תרגילים לחיזוק רצפת האגן

רצפת האגן היא רשת של שרירים התומכת בשלפוחית ​​השתן, פי הטבעת והרחם. שמירה על רצפת אגן חזקה יכולה לסייע במניעת נזילות משלפוחית ​​השתן. תרגילי קגל הם דרך נהדרת לעשות זאת. השתדלו לבצע אותם כל יום, וגם כאשר אתן מפעילות לחץ נוסף על רצפת האגן שלכן (מצחוק, שיעול וכו’) כדי למנוע נזילות פוטנציאליות. (הערה: תמיד דונו תחילה עם הרופא על כל תוכניות האימון).

אל תתנו לעצמכן להסתובב עם עצירות

עצירות יכולה להפעיל לחץ מוגבר על שלפוחית ​​השתן, ועלולה גם לגרום לכן להתאמץ בעת תנועת מעיים – דבר שעלול לגרום נזק רב לרצפת האגן שלכן. הקפידו לשתות מים ולאכול מזון בריא כדי למנוע עצירות.

שמרו על משקל בריא

עובר גדל יכול להפעיל לחץ רב על שלפוחית ​​השתן. בעוד שתעלו באופן טבעי במשקל במהלך ההריון, וודאו כי אתן בוחרות לאכול בריא והקפידו להישאר בטווח המשקל הבריא שהרופא ממליץ עליו כדי להימנע מלהפעיל לחץ נוסף על שלפוחית ​​השתן.

הימנעו ממאכלים ומשקאות שמגרים את שלפוחית ​​השתן

מאכלים ומשקאות מסוימים עלולים לגרות את שלפוחית ​​השתן ולגרום לסיכון גבוה יותר לדליפות. אלה עשויים להיות שונים עבור כולן, אך טריגרים נפוצים הם קפאין, סוכרים וממתיקים, הדרים או מזון חריף. נסו לנהל יומן שלפוחית ​​השתן לכמה ימים – יתכן שתתחילו לשים לב למאכלים ומשקאות ספציפיים שמפעילים את הנזילות מהשלפוחית.

השתמשו ברפידות ספיגה להגנה

שכיח מאוד שנשים חוות דליפות שלפוחית ​​השתן פה ושם בהריון, במיוחד כשהן עוברות לשליש השלישי והתינוק גדול יותר. רכשו כמה תחתוני ספיגה למבוגרים שיעזרו לכן במהלך תקופה זו. הם יעניקו לכן שקט נפשי נוסף בידיעה שאתן מוגנות, ויוכלו לעזור לתפוס כל דליפה אם היא מתרחשת.

רצפת האגן והזדקנות: מבט על השינויים שהיא עוברת בשלבים השונים של החיים (הריון, גיל המעבר ועוד)

כאשר נשים מזדקנות, היסטוריית הלידות שלהן וחולשת השרירים באזור האגן עלולות לתת את אותותיהן. רצפת אגן בריאה יכולה להישמר במצב טוב ככל שאנו מתבגרות, אבל לעיתים קרובות, תשומת הלב המועטה לכך גורמת לדחייה בקבלת טיפול ולכשלים תפקודיים בעקבות זאת כמו בריחת שתן.

לחפש טיפול רפואי מתאים יכול להיות עניין בעייתי עבור נשים רבות, בעיקר בשל תחושות כמו מבוכה וייאוש שעולות מהנושא. אבל, ההתקדמות בתחום הבריאות והידע שהצטבר לגבי תהליך ההזדקנות מאפשרים לנשים היום למצוא טיפולים יעילים בקלות לדוגמה חיתולים למבוגרים ותחתוני ספיגה למבוגרים, ולכן אין סיבה לדחות את קבלת העזרה.

בואו ניקח צעד אחורה ונבחן את רצפת האגן לנוכח תהליך ההזדקנות

רצפת האגן תומכת באברי הבטן והאגן שלנו. היא מורכבת משרירים ורקמות חיבור, שנחמד לחשוב עליהם כעל מבנים תמיכה פסיביים ואקטיביים של האגן. שרירי רצפת האגן, או מבנים תומכים אקטיביים, יוצרים מעין מיתר שרירי, בעוד שמבני התמיכה הפסיביים שלנו עשויים מרקמת חיבור הנקראת חיתולית’ (Fascia). חיתולית היא חומר דמוי קורי עכביש שעובר דרך אזורים שונים באגן ומכסה אותו.

מערכות התמיכה של האגן, הן האקטיבית והן הפסיבית, חותרות לעבר אותה המטרה. הן “שזורות” יחד כדי ליצור מבנה אגן דינמי. מערכות התמיכה באגן פועלות יחד להשגת שליטה על הסוגרים שלנו, השרירים הטבעתיים, ומגבילות את הצניחה של ​​איברי האגן כלפי מטה. דבר זה תורם גם לתפקוד המיני. נזק או חולשה במערכות התומכות באגן באים לידי ביטוי בסימפטומים של תפקוד לקוי של רצפת האגן, למשל, דליפת שתן וצניחת איברים.

רצפת האגן לאורך השנים

הריון, לידה והתקופה שלאחר הלידה הם מצבים של שינויים גדולים. האופי המשולב של מערכות התמיכה באגן מגונן על האם והתינוק. בעת הלידה, מערכת האגן פועלת על מנת לדחוף את התינוק החוצה אל אוויר העולם. שרירי רצפת האגן יכולים להחלים תוך שישה שבועות לאחר הלידה. אבל הלחץ והמתח הפיזיים שבהבאת חיים חדשים לעולם יכולים לגרום למערכות התמיכה באגן להימתח יתר על המידה, וכתוצאה מכך להיחלש.

המתכון לשיפור המצב הוא לעתים קרובות ביצוע תרגילי קגל לאחר הלידה, אבל זו יכולה להיות משימה קשה. השרירים התארכו, הם כעת חלשים מאוד, והם מנסים “להתחבר מחדש” לאספקה ​​העצבית שלהם.  בתקופה שלאחר הלידה, יש צורך לעתים קרובות בביצוע מספר משימות שונות במקביל, ביניהן, תרגילי קגל. זה לא פשוט כלל מפני שהמוח מוטרד ומעורפל ויש מחסור משמעותי בשעות שינה. למרות הכוונות הטובות, אמהות טריות רבות “מתרסקות”, והן מסתמכות על קבוצות שרירים אחרות כדי לעזור או לעשות את העבודה של רצפת האגן. אבל עם הזמן ושינה טובה יותר – הערפל מתפוגג, ניתן לעשות תרגילי קגל בעקביות, ושרירי רצפת האגן שמתחילים להתאושש, מאפשרים לאמא הטרייה לחזור וליהנות מהנאות החיים כפי שנהגה לעשות לפני כן.

החיים ממשיכים לדהור בקצב מהיר. התהליך הביולוגי של ההזדקנות מתקתק. הזמן שחולף כך יכול להיות מתוק ומריר בו זמנית. בעשור השלישי עד החמישי בחייה של האישה, היא תתחיל לחוות אובדן הדרגתי של עוצמת השרירים הכללית ושל המתיחות המאפיינת את רקמות החיבור ביניהם. בעשור הרביעי והחמישי שלה, חלה ירידה באסטרוגן ופרוגסטרון. שינויים הדרגתיים אלה מסמנים את בוא גיל המעבר, אשר בדרך כלל מתרחש במהלך העשור החמישי. הזקנה מתחילה להדביק את הקצב. לידות, פציעות בעבר, התפתחות של מצבים בריאותיים כרוניים והיסטוריה משפחתית עשויות לגרום למערכות התמיכה באגן להיחלש או להפסיק לתפקד לחלוטין. כתוצאה מכך, מופיעים סימפטומים כמו דליפת שתן, צניחת איברים וירידה בתפקוד המיני.

מה אתן יכולות לעשות כדי לחזק את שרירי רצפת האגן? 3 טיפים

  1. חזקו את מערכות התמיכה באגן על ידי אימוני כוח וביצוע תרגילי קגל. השרירים נמצאים בשיאם בשנות העשרים והשלושים. אישה שאינה עוסקת בפעילות ספורטיבית כלשהי תתחיל לאבד מסת שריר וכוח מהר יחסית.
  2. הגנו על תמיכת האגן הפסיבית על ידי הימנעות ממאמץ יתר כאשר יש המעיים פעילים, וכן מעצירת הנשימה תוך כדי הרמה, דחיפה ומשיכה. מערכת התמיכה הפסיבית באגן אינה יכולה “לתקן את עצמה”, אלא שהיא תצטרך להסתמך על כוחה של מערכת האגן האקטיבית. אז חזרו על טיפ מס’ 1 שוב ושוב ושוב.
  3. הישארו בריאות. התייעצו עם הרופא שלכן כאשר אתן חולות או שמות לב לדליפת שתן או צניחת איברים כבר בפעם הראשונה. ברוב המקרים, הטיפול אינו רע כמו שאתן חושבות שהוא.
×

עגלת קניות

Call Now Button דילוג לתוכן