כיצד לטפל בחולה אלצהיימר הסובל מבריחת שתן

אלצהיימר ובריחת שתן

מחלת האלצהיימר הינה הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה. היא מתפתחת לאט ולאורך זמן, לעיתים קרובות כל כך בהדרגה עד שניתן לטעות ולראות בה חלק מהזדקנות נורמלית. זוהי מחלה מוחית מתקדמת וניוונית. שינויים במוח יכולים להתחיל עשר או עשרים שנים לפני הופעת התסמינים עצמם. אובדן הזיכרון הוא בדרך כלל סימן בולט ראשון, כמו גם בעיות התנהגותיות. האדם המושפע מאבד במשך הזמן את היכולת לטפל בעצמו, ובסופו של דבר נדרש טיפול במשרה מלאה. התמודדות עם בריחת שתן היא בעיה נפוצה עבור אנשים הסובלים מאלצהיימר. בשילוב של אלצהיימר ובריחת שתן, חשוב מאוד ללמוד לזהות את הסימפטומים. כמו כן חשוב להיות מוכנים לקראת סימפטומים של בריחת שתן שעלולים להופיע בעתיד.

צריכים עזרה וקצרים בזמן? הנה השוואה מהירה:

ספיגה באיכות מעולה

חיתולים למבוגרים

5/5

תמורה מושלמת למחיר

תחתונים סופגים

5/5

איכות במחיר שפוי

סדיניות ומגני מזרן

5/5

גורמים נפוצים של בריחת שתן

סיבה נפוצה של בריחת שתן בקרב אנשים הסובלים מאלצהיימר היא  פשוט מאוד אי היכולת לזהות את הצורך להשתמש בשירותים או שכחה של מיקומם. גם תרופות יכולות להשפיע על בריחת שתן. לחץ יכול להוציא את הרע ביותר באופיים של האנשים החולים. ייתכן שהם מתקשים להתפשט ולהתלבש, ולכן ישנה דליפת שתן על הבגדים. הם עלולים להיות מוגבלים ביכולתם הפיזית. הם עלולים לאבד שליטה מבחינה פיזיולוגית על השתן, הצואה או שניהם. הם עלולים אפילו לחוות עצירות, שנגרמת בשל דיאטה, מחסור בתנועה ומחסור בנוזלים. המטפל צריך להיות מודע לכל הסימנים הללו לפני שהם הופכים לבעיה משמעותית.

בריחת שתן עלולה להפוך לבעיה חמורה עבור אנשים הסובלים מאלצהיימר, בעיקר בשלבים מתקדמים של המחלה. מאחר שהם מאבדים את היכולת שלהם לחשוב בהיגיון ולהבין מה קורה להם, הם עלולים להיות עמידים לסיוע. הם עלולים אפילו להתנגד למוצרי ספיגה שנועדו להקל על חייהם.

חולים אלה רגילים לשמור בעצמם על ההיגיינה האישית שלהם וללבוש תחתונים העשויים מכותנה. הם שומרים על הרצון לדאוג לעצמם, אבל מאבדים את היכולת לעשות זאת. מטפלים רבים נאבדים יומיום בצורך שאהוביהם ישתמשו במוצרי ספיגה מתאימים. אנשים רבים החולים באלצהיימר יתנגדו למוצרים אלה, והם עשויים להתנגד גם לכל עזרה בהחלפה של התחתונים הרב פעמיים או החיתולים.

היגיינה ירודה עלולה להוביל להתפתחותם של פצעים בעור וברקמות, מה שיכול לגרום לנזק בריאותי משמעותי. חשוב מאוד להגן כל הזמן על העור של החולים. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף ומגן עלינו מפני מחלות וזיהומים. מוצרי ספיגה למבוגרים באיכות טובה ישמרו את השתן והצואה הרחק מן העור. מגבונים ומטליות יכולים לשמש כעזרי ניקיון בזמן ההחלפה.

אלצהיימר ובריחת שתן

שימוש במוצרי ספיגה עבור בריחת שתן

שימוש נכון במוצרי בריחת שתן חשוב לשמירה על עור בריא. השתן צריך להיות מסולק מפני השטח של העור על מנת שהעור יישאר נקי ויבש, ויש לנקות את העור מהר ככל האפשר. התמוטטות עור אצל אנשים קשישים ואנשים אשר מרותקים למיטתם יכולה להחלים לאט יותר מאשר בקרב אנשים בריאים. אם המוצר שנמצא בשימוש עבור בריחת השתן אינו מאפשר שמירה על עור נקי, יש להחליפו. עשו זאת על ידי החלפת סוג המוצר או התנסות במותגים שונים עד שתמצאו את המוצר המתאים ביותר.

חשוב ליידע את החולה בנוגע לבריחת שתן בשלבים מוקדמים של המחלה. חשוב לעשות זאת כל עוד יש הבנה וקוגניציה תקינים. זה עוזר להם להבין מה קורה או מה עומד לקרות לשליטה שלהם על המעיים והשלפוחית. האדם החולה צריך להבין את התקדמות המחלה ומה מצפה לו בהמשך. הדבר יכול לעזור לו להתכונן נפשית לבריחת שתן או צואה שיגיעו בעתיד. זוהי הכנה טובה לקראת הזמן בו הם לא יוכלו לנהוג בצורה רציונלית בחיי היומיום.

התמודדות עם שינויי התנהגות ועם לחץ

ההתפתחות של בריחת שתן בקרב אדם החולה באלצהיימר עלולה להיות מלחיצה מאוד עבור המטפל. כעת הוא נאלץ להתמודד עם דליפת שתן, מצעים מלוכלכים, ריחות ומבוכה. עבור חלק מהחולים מתפתחת גם בריחת צואה. חשוב לקבל עזרה מקצועית מוקדם ככל האפשר על מנת ללמוד לנהל את בריחת השתן. לעיתים קשה מאוד עבור המטפל להתמודד כיוון שמדובר בעניינים אינטימיים. ניתן לנסות להקל על הלחץ עם קצת הומור.

בריחת שתן עלולה להיות מאוד מלחיצה גם עבור האדם הסובל מדמנציה, ולהוסיף בעיות התנהגותיות נוספות. הם לא מסוגלים לשלוט על מה שקורה לגופם ורבים מהם יתנגדו לשימוש במוצרי ספיגה בהתחלה. חשוב להיות נחושים עם האדם החולה ועדיין עדינים ורגועים. חשוב למצוא מוצר שיהיה נוח ושהאדם החולה יסכים ללבוש, שכן זהו המפתח להתמודדות עם בריחת שתן. חשוב גם לשמור תמיד מגבונים בהישג יד לניקוי בעת הצריך.

שללו מצבים רפואיים שעלולים לגרום לבריחת שתן

כאשר מתמודדים עם אלצהיימר ובריחת שתן. יש לזכור נושאים אחרים שיכולים להחמיר או לגרום מלכתחילה למצב זה. דלקת בדרכי השתן מתרחשת לעיתים ללא סימפטומים, אך עלולה להוביל לפעמים לבריחת שתן. מגבלות פיזיות בנוסף לאלצהיימר עלולות למנוע מהאדם להגיע לשירותים בזמם. תרופות מסוימות עלולות לגרום להרפיה של השלפוחית ובכך לדליפת שתן, למשל כדורי שינה או תרופות נגד חרדה. מזונות מסוימים מחמירים את אי השליטה על ידי הגדלת כמות השתן, למשל משתנים כמו קולה, קפה ותה. מחלות אחרות עלולות גם הן להשפיע על מערכת דרכי השתן, למשל סכרת ואי ספיקת כליות.

כאשר ניגשים לקבלת עזרה רפואית, חשוב להגיע עם ידע לגבי התופעה. למשל, מתי התחיל חוסר השליטה, ולהכיר את התדירות, הכמות וסוג הבריחה (שתן, צואה או שניהם). חשוב להיות מודעות לכל שינוי בהתנהגות, בגוף או קושי במתן צרכים. כמו כן חשוב לדעת מה בדיוק נעשה על מנת להתמודד עם התופעה ומה הצורך שעולה כעת. רצוי גם לדון במה עלול עוד להתרחש בהמשך. במידה והרופא אינו מוצא סיבה רפואית לבריחת השתן אז הפתרון הוא שליטה בבריחת השתן ובמידת האפשר גם מניעתה.

 

×

עגלת קניות

Call Now Button דילוג לתוכן