איך לטפל בבן נוער הסובל מבריחת שתן

איך לטפל בבן נוער הסובל מבריחת שתן

האגודה הלאומית לבריחת שתן בארה”ב מגדירה בריחת שתן כ”תלונה על דליפת שתן בלתי רצונית”. בני נוער עם בריחת שתן לעיתים קרובות אינם שמחים לחפש עצה או אפילו לנסות להתמודד עם המצב.

צריכים עזרה וקצרים בזמן? הנה השוואה מהירה:

ספיגה באיכות מעולה

חיתולים למבוגרים

5/5

תמורה מושלמת למחיר

תחתונים סופגים

5/5

איכות במחיר שפוי

סדיניות ומגני מזרן

5/5

מחקר שנערך בקרב מתבגרים בריאים הראה ש-3% מבני ה15-16 חוו מצב של הרטבה בשעות היום. מחקר אורך שנערך בקרב מתבגרים הסובלים מעצירות הראה כי שליש מהילדים אחריהם עקבו עד ההתבגרות המשיכו לסבול ממצב של בריחת שתן. לכן ברור כי ישנם יותר בני נוער ממה שעשויים לסבול מבעיות של ניהול שלפוחית השתן. עם זאת, בני נוער רבים מסרבים לטפל בבעיה או לחפש פתרון. רוב רובם של בני הנוער מאמינים כי מצב זה מוגבל לקשישים בלבד ומתביישים לספר לאחרים על הבעיה שלהם.

כמו כן נערים רבים חוששים ומפחדים מהסטגימות הקשורות בשימוש במוצרים ספיגה למבוגרים, כגון: חיתולים למבוגרים, תחתונים סופגים או פדים למבוגרים.

מהם הגורמים האפשריים לבריחת שתן בקרב בני נוער?

 

הפרעות מולדות

לדברי ד”ר רוי, ראש מחלקת ניתוחי שחזור אגן ואורוגיניקולוגיה בבית החולים הלאומי של אוניברסיטת סינגפור, אם ילד סובל מבריחת שתן שנמשכת אל תוך שנות העשרה שלו, זו עלולה להיות הפרעה מולדת.

קטגוריות שונות של הפרעות מולדות יכולות לכלול הפרעות כרומוזום, הפרעות בגן יחיד, בעיות בהריון ובעיות גנטיות אחרות.

 

זיהומים בדרכי השתן או דלקת בשלפוחית השתן

אם נער או נערה מתחילים לחוות בריחת שתן מיד לאחר פעילות מינית, הם עשויים לסבול מזיהום בדרכי השתן או בשלפוחית השתן. במצבים אלה יש צורך לרוקן את שלפוחית השתן לעיתים קרובות, על אף שנמצא בה רק מעט שתן בכל פעם.

במצב זה, יכולה להיווצר דליפה של שתן עוד לפני שמגיעים לשירותים. כאב בזמן מתן השתן או תחושת צריכה מלווה מצבים אלה בדרך כלל. אפשר גם להבחין כי השתן נראה כמעורבב בדם. אם דלקות אלה אינן מטופלות, יכול להיגרם מצב בו לא ניתן לרוקן את שלפוחית השתן והבריחה של השתן מחמירה. הכוונה למצב בו השתן דולף ללא הפעלה של לחץ פיזי חיצוני וללא אזהרה.

 

איך לטפל בבן נוער הסובל מבריחת שתן

שופך כפול

השופך מנקז את השתן מן הכליה אל שלפוחית השתן. נערה הסובלת משופך כפול, ייתן שהוא מתנקז לתוך הנ

רתיק שלה. זה גורם לחוסר יכולת להחזיק את השתן וזוהי בעיה מתמשכת, כיוון שייצור שתן מתרחש במהירות של 1-2 מ”ל לדקה.

במצב אחר בו נולדים עם שופכן שאינו מתחבק לשלפוחית השתן, הוא עלול להתנקז במקום מחוץ לשלפוחית. אצל בנות זה יכול להתנקז לתוך השופעה ואצל בנים ליד הערמונית או בתוך איברי המין.

 

תרופות

נטילה של תרופות עלולה לגרום לבריחת שתן כתופעת לוואי. תרופות הרגעה ותרופות להרפיה של שרירים יכולות להשפיע מאוד על הפחתת השליטה בשלפוחית השתן, כמו גם תרופות ללב או ללחץ דם. אם בריחת השתן התחילה סביב נטילת תרופה חדשה, רצוי להתייעץ בהקדם עם הרופא המטפל.

 

איך לעזור למתבגרים לנהל את בריחת השתן?

כאשר עוזרים למתבגרים לחפש פתרונות, זה יכול להיות חשוב קודם כל להבין איזה סוג של בריחת יש להם. סוגים שונים של בריחת שתן הם:

בריחת שתן מדחף – פעמים רבות מכונה שלפוחית רגיזה. מצב זה כרוך בצורך פתאומי וחזק לרוקן את שלפוחית השתן, עוד לפני ההגעה לשירותים.

 בריחת שתן מלחץ – זה קורה במהלך פעילויות מסוימות, כגון שיעול, הרמת, התעמלות, וצחוק.

 בריחת שתן משלפוחית מלאה יתר על המידה – זה קורה כאשר שלפוחית השתן אינה מסוגלת להתרוקן לחלוטין, מה שמוביל לדליפות.

חוסר שליטה בצואה – חוסר יכולת לשלוט בתנועות המעי, וכתוצאה מכך הרפיה לא רצונית שלהם.

בריחת שתן יכולה להיות נושא עדין לשוחח עליו עם מישהו. כאשר מדברים עם אדם על בריחת שתן, חשוב להיות דיסקרטיים ורגועים. אם לא שומרים על קור רוח, חשוב מאוד לבצע את השיחה בפרטיות מוחלטת. לא צריך לרמוז כי המצב הוא בעייתי או לא נוח, אלא פשוט להתחיל על ידי מתן שיטות תמיכה.

למרות שניתוח הוא אופציה, מומלץ להציע שינויים פשוטים באורח החיים לפני שמעלים אפשרויות קיצוניות יותר כגון ניתוח. מספר שינויים בסגנון החיים שאתם יכול להציע כוללים את הדברים הבאים:

  • עישון יכול להחמיר את חולשת השלפוחית. אם הילדים שלכם מעשנים, שווה להציע כי יקצצו או יפסיקו לעשן על מנת למנוע מהבעיה להחמיר.
  • בררו עם הילדים מה הם אוכלים או שותים על בסיס קבוע. מזונות מסוימים הוכחו כבעלי השפעה רעה על המצב. אוכל חריף, פירות הדר, משקאות מוגזים, חלב וממתיקים מלאכותיים הוכחו כמחמירים סימפטומים של בריחת שתן.
  • ודאו כי הם שותים 6-8 כוסות מים ביום על מנת לשטוף את השלפוחית. אומנם הם יכולים בהתחלה ללכת לעיתים קרובות יותר לשירותים, בסוף המערכת תגיע לשיווי משקל.
  • הציעו להפחית צריכת קפאין מקפה, תה ומשקאות אנרגיה. תה צמחים ניתן להמשיך לשתות.

 

אם שינויים באורח החיים לא עובדים, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל על אופציות נוספות.

 

 

×

עגלת קניות

Call Now Button דילוג לתוכן