הרטבת לילה אצל מבוגרים

הרטבת לילה אצל מבוגרים - 10 דברים שחשוב להכיר

אנשים רבים מתמודדים עם הרטבת לילה, חלקם אפילו לא מודעים לכך בצורה מהותית. במאמר הבא תבינו בדיוק מהי ההגדרה של הרטבה בלילה, כיצד מאבחנים אותה ומה נכון לעשות בהתמודדות עימה. השאיפה הטבעית תהיה להגיע למצב בו ההרטבה בלילה אינה תפגע בשגרת החיים או בעיסוקים השוטפים. הרי אין דבר יותר מבאס ומתסכל מאשר לקום בבוקר, ולראות את כל המיטה ספוגה בשתן. במציאות שכזו יהיה עליכם לדאוג להחליף מצעים בתדירות גבוהה, ההשפעה תהיה מהותית. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות במקרה של הרטבות לילה, אין זה גזרת גורל מבחינתכם. הביאו את עצמכם למצב בו אתם הופכים את הבעיה הזו לעניין שאינו מטריד אתכם עוד. אם לא תקראו את המאמר, לא מן הנמנע כי לא יהיו לכם את הכלים הדרושים. הכלים הנחוצים כדי להפוך את הרטבת הלילה לעוד עניין שלא אמור להדאיג אתכם.  

מהי ההגדרה של הרטבת לילה?

אינכם צריכים להיות רופאים על מנת להגיע לתובנה כי הבעיה שממנה אתם סובלים היא הרטבת לילה. ההגדרה היבשה הינה בריחת שתן לא רצונית המתרחשת במהלך שעות הלילה. התופעה מאוד נפוצה בקרב ילדים, עם זאת היא לא פוסחת גם על מבוגרים. ישנם מבוגרים שמתמודדים עם הרטבות בלילה על בסיס קבוע, חרף העובדה שהם מנסים למנוע זאת. הרטבת לילה אצל ילדים היא אומנם טבעית, אך היא אמורה להתרחש עד לגיל מסוים. ברגע שההרטבה הופכת להיות קיימת גם בגיל בוגר יחסית, המציאות מחייבת פעולה נכונה. פעולה מדויקת שתימנע מאותו ילד להפוך למבוגר שמרטיב בלילה באופן לא רצוני. הפעולה אמורה להתרחש על בסיס קבוע כדי להיות מוגדר כהרטבה בלילה.

מהן הסיבות להרטבה בלילה? 

כדי לפתור את הבעיה בצורה מהותית ישנה חשיבות להבין מהי הסיבה שגורמת להרטבת הלילה. יכולות להיות כל מיני סיבות, לכן צריך לשים את האצבע על הסיבה המדויקת. כך הטיפול שתקבלו יהיה הטיפול ההולם, זה שיאפשר לכם לראות סוף כל סוף את האור בקצה המנהרה. 

  • תורשה – מחקרים מראים כי ישנה סבירות של 50 אחוז לסבול מהרטבת לילה במקרה בו אחד מההורים סובל מאותה בעיה. כפי שאמרנו הרטבת לילה אצל מבוגרים אינה שכיחה, אך בהחלט עשויה להתרחש. לכן תשאלו את ההורים על הבעיה, ותנסו לברר אם אחד מהם סובל או סבל ממנה.
  • בעיה בריאותית – ישנם ילדים שמתקשים להתאפק מכל מיני סיבות בריאותיות שמטרידות אותם. במקרה כזה אם הם לא מצליחים להתעורר בלילה, הסיכוי להרטבה בלילה גדל. עם זאת ברגע שהם מצליחים להתעורר, הסיכוי להרטבה יורד בהתאם.
  • לחץ או חרדה – בעיקר בגיל צעיר יכולים להיות כל מיני עניינים שמכניסים במהירות ללחץ או לחרדה. במקרה כזה הסיכוי להרטבת לילה גדל באופן מהותי, והופך להיות נפוץ. אם הילד סובל מבעיות בביטחון העצמי או שעוברים עליו דברים, ניתן לאבחן זאת על סמך הרטבה בלילה.  
  • בשלות מערכת העצבים – הרטבת לילה אצל ילדים עשויה להופיע בשל אי בשלות של מערכת העצבים. מערכת העצבים היא זו שמאפשרת לנו לשלוט על מתן השתן בכל רגע נתון. בלילה כאשר כל הגוף רפוי ישנו קושי טבעי לשלוט על מערכת העצבים, ולכן היא אינה בשלה דיו. 

למה חשוב לטפל בהרטבות לילה?

יש כאלה שיגידו כי אפשר לחכות שכל הדברים יסתדרו מעצמם, לרוב הם גם מצליחים להסתדר. יש כאלה שמספרים כי רק בגיל מבוגר יחסית הם הצליחו לפתור לחלוטין את עניין הרטבת הלילה. עם זאת חשוב לשים את הדברים על דיוקם, רצוי שלא להתמהמה בהקשר הזה. חשוב לפתור את כל הנושא של הרטבות לילה מכיוון שהוא משפיע על הביטחון העצמי. ילדים רבים מספרים כי הם מתקשים לשמור על ביטחון עצמי גבוה בדיוק בשל העובדה הזו. הם סובלים מהקנטות, ואינם מוכנים לישון מחוץ לבית בשל העובדה הזו. הרטבת לילה פתאומית עשויה לשבש את כל המציאות אותה הילד הכיר עד לאותה נקודת זמן.

צריכים עזרה וקצרים בזמן? הנה השוואה מהירה:

ספיגה באיכות מעולה

חיתולים למבוגרים

5/5

תמורה מושלמת למחיר

תחתונים סופגים

5/5

איכות במחיר שפוי

סדיניות ומגני מזרן

5/5

הטיפול בהרטבת לילה אצל מתבגרים

איך תוכלו להתמודד עם הרטבת לילה אצל מתבגרים? הדרך הכי טובה להתמודד תהיה לקחת את המתבגר לרופא שיבחן את המצב מקרוב. כפי שאמרנו ישנה חשיבות להבין האם הסיבה להרטבה בלילה הינה סיבה בריאותית. אם לא, אפשר לפנות לכל מיני אנשי מקצוע שיהיו מוכנים להיכנס מתחת לאלונקה. טיפול פסיכולוגי או כל תמיכה אחרת עשויים למנוע מצב בו המתבגר נכנס לדיכאון. חשוב להבין כי גם בגיל בוגר יחסית ניתן יהיה להתמודד עם הרטבות לילה בתדירות גבוהה. אל תחכו שהמצב יסתדר מעצמו, אם זה לא קרה עד כה, זה כנראה גם לא יקרה. מתבגרים אמורים לשלוט במתן השתן, גם אם הם ישנים בצורה חזקה. נדגיש כי אם בריחת השתן מגיעה בתדירות נמוכה היא אינה מוגדרת כהרטבת לילה. 

האם הרטבת לילה פתאומית צריכה להדאיג?

לא תמיד יהיו סימנים מקדימים לכך שאמורה להתרחש הרטבת לילה בזמנים מסוימים. לא מן הנמנע כי תקומו יום אחד בבוקר ותגלו כי אינכם הספקתם לקום לשירותים. האם זה אמור להדאיג אתכם? בשלב הראשוני לא, מכיוון שמדובר על הרטבת לילה ראשונית שלא מעידה על המשך הדרך. מתי המציאות הזו אמורה להדאיג אתכם? כאשר מדובר על הרטבת לילה שהופכת להיות קבועה בכל לילה מחדש. במקרה שכזה אינכם יכולים להישאר אדישים למציאות שתפסה אתכם לגמרי לא מוכנים. רק אז מוטב לגשת לרופא או לכל איש מקצוע אחר שיאפשר לכם להבין את הסיבה להרטבת הלילה.

הרטבת לילה אצל מבוגרים – זה לא סוף העולם

מבוגרים משתדלים לשדר חוסן בכל פעולה שהם עושים, אך לא תמיד המציאות הזו מתכתבת עם המצב הקיים. מה קורה כאשר מבוגרים מתמודדים עם הרטבת לילה? הם לרוב ינסו להסתיר אותה, כך שאף אחד לא באמת ידע על קיומה. עם זאת חשוב לשים את הדברים על דיוקם, מדובר על בעיה נפוצה שמטרידה מבוגרים רבים. ככל שמתבגרים, כך הסבירות להרטבה בלילה עולה והופכת לממשית. מה שאתם צריכים לעשות זה לחפש את הפתרון המתאים לכם להתמודדות עם ההרטבה בלילה. ברגע שתמצאו את הפתרון המתאים, תבינו כי הבעיה הזו אינה צריכה לשבש את שגרת חייכם. לא עוד מציאות בה ההרטבה בלילה תהיה זו שתקבע מה יקרה ומה תעשו בעתיד. 

איך נכון להתמודד עם הרטבות לילה?

מכיוון שהמודעות לכל הנושא של הרטבות לילה נמצא בשיאו, גם מכלול הפתרון הופך למהותי. לא עוד פתרון פשוטים שלא מחזיקים מים, אלא כאלה שבאמת מביאים להקלה משמעותית. הדרך הכי טובה להתמודד עם הרטבת לילה תהיה לנסות להתעורר מספר פעמים בלילה על מנת להתפנות במהלכו. זה אומנם ישבש מעט את חווית השינה, אך זה בהחלט יעניק לכם אופציה להתעורר בלי שתן על המיטה. מעבר לעובדה הזו, ישנם אנשים שמשתמשים בחיתולים למבוגרים שאמורים לספוג את כל הנוזלים. כך ישנים טובים בלילה, ולא מרטיבים את המיטה עצמה. בו בזמן לטווח הרחוק חשוב לקבל טיפולים רפואיים או פסיכולוגיים כדי לפתור את העניין לצמיתות.   

10 דברים שחשוב להכיר כדי להתמודד עם הבעיה

האם אתם סובלים מהרטבת לילה גם בגיל מבוגר? יש לכם אדם קרוב היקר ללבכם שסובל מבריחת שתן בלילה או ביום?

 

ריכזנו עבורכם 10 דברים שחשוב לדעת על הרטבת לילה אצל אנשים מבוגרים:

  1. אתם לא לבד: מליוני אמריקאים ועשרות אלפי מבוגרים בישראל מושפעים על ידי בריחת שתן ו-1-2% מהם חוו הרטבת לילה. אומנם זו בעיה מביכה, אך בדרך כלל היא יכולה להיות מטופלת וישנן דרכים לנהל אותה. אל תיתן למבוכה לעצור אותך מלדבר עם הרופא או איש מקצוע ולבקש עזרה כשצריך. כיום ישנם פתרונות שונים לבריחת שתן אשר יכולים לתת מענה מידי לבעיה. אנו בעזר נאמן מתמחים בסיוע לאנשים הסובלים מבריחת שתן בדרגות שונות ויודעים להתאים את הפתרון הטוב ביותר לכל אחד.
  2. זה נקרא הרטבה נוקטורנלית: זה מצב רפואי. חשוב להבין כי הרטבה במיטה בקרב מבוגרים רחוקה מאוד מהרטבה במיטה של הילדות. זה בדרך כלל תוצאה של הפרעה, מצב, או בעיה עם שלפוחית השתן. לכן בקשת טיפול רפואי צריכה להיות בעדיפות.
  3. ניתן לטפל בהרטבת לילה גם בגיל מבוגר: כאמור, פעמים רבות פעמים את הגורם הבסיסי ניתן לטיפול, וכאשר מטפלים בו הסימפטומים (הרטבה במיטה) נפתרים גם כן. אתה לא בהכרח צריך לחיות עם זה כל החיים שלך. וגם אם זה לא יכול להירפא לחלוטין, יש דברים שאשפר לעשות גם כשסובלים מבריחת שתן כמו שימוש במוצרי ספיגה למבוגרים או תרגילים למניעת בריחת שתן כדי לנהל את זה ולשמור על חיים נורמליים ותחושת כבוד.
  4.  יש גורמי סיכון לקחת בחשבון: סטרס גבוה, סכרת שלא מנוהלת נכון, כמות גדולה מדי של קפאין וגורמים אחרים עשויים לתרום או להעמיד אותך בסיכון גבוה יותר להרטבת לילה. הימנעות מגורמי הסיכון הללו יכולה לעזור בניהול של המצב ובשליטה עליו.
  5. ישנם גורמים שונים: ישנן מספר סיבות לכך שמבוגר יסבול מהרטבת לילה, החל מהפרעה נוירולוגית, חסימת ערמונית, סכרת, שלפוחית פעילה יתר על המידה, סיבוכים מלידה ובעיות רפואיות אחרות. הבנת הגורמים האפשריים יכולה לעזור לך לזהות מדוע אתה סובל ולתכנן עם הרופא תוכנית טיפול נאותה.
  6. לטפל בגורם: שוחח עם הרופא. לעיתים קרובות מדי אנשים נוטים להיתפס לעניין של הרטבת הלילה עצמה ולנסות לטפל בסימפטומים. הם מפסיקים לשתות מים בלילה, מפעילים שעון מעורר על מנת להתפנות, מחפשים תרופות – כל אלה יכולים לעזור להפחית את הסימפטומים אבל לא להעלים אותם. יש לטפל קודם כל בגורם לבעיה והסימפטומים אמורים לפחות כתוצאה מכך.
  7. נהלו את הסימפטומים: טפלו בסיבה, ונהלו את הסימפטומים. הניהול יכול לכלול דברים שונים, מתרופות ועד שינוי באורח החיים, אימון שלפוחית השתן וביופידבק. בסופו של דבר זה כרוך גם בשימוש במוצרי ספיגה למבוגרים, כגון חיתולים למבוגרים או תחתונים סופגים אשר עוזרים למנוע דליפות ולהגן על העור, הבגדים והמצעים. הגודל הנכון, ההתאמה והספיגה הם המפתח להגנה ונוחות.
  8. שינוי באורח החיים יכול לעזור: הימנעות מקפאין, הפסקת שתייה לפני השינה, אכילת מזונות שאינם משתנים מטבעם, תרגילים לשלפוחית השתן וכדומה יכולים לעזור עם הרטבת לילה בקרב מבוגרים.
  9. תרופות עשויות לעזור: ישנם מקרים רבים בהם התרופה הנכונה יכולה להעלים את הרטבת הלילה. זה תלוי בגורם, ודורש להתייעץ עם הרופא.
  10. עזור לעצמך: לעיתים קרובות הסובלים מהרטבת לילה בגיל מבוגר נוטים להרגיש חסרי אונים ולסמוך על אנשי מקצוע. אבל יש דברים שאפשר לעשות כדי לעזור לעצמך, למשל אימון לשלפוחית השתן, תרגילי קיגל ועוד.

יש לכם שאלות? צריכים עזרה או סיוע מקצועי?

אנו בעזר נאמן נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת להזמנות ועזרה: 1-700-553-222

×

עגלת קניות

Call Now Button דילוג לתוכן