בריחת שתן כתוצאה ממלאות יתר של השלפוחית

בריחת שתן כתוצאה ממלאות יתר של השלפוחית

מהי בריחת שתן כתוצאה משלפוחית מלאה יתר על המידה?

בריחת שתן מתרחשת כאשר אתם לא מסוגלים לרוקן לחלוטין את השלפוחית שלכם; זה מוביל למלאות יתר, ומכאן לדליפה של שתן החוצה באופן בלתי צפוי.

אתם יכולים להרגיש או שלא להרגיש כי שלפוחית השתן שלכם מלאה. הדליפה, אשר יכולה לגרום למבוכה ולאי נוחות, אינה הבעיה היחידה. שתן שנותר בשלפוחית מהווה קרקע פורייה להתרבות של חיידקים, מה שעלול להוביל לדלקות חוזרות בדרכי השתן.

צריכים עזרה וקצרים בזמן? הנה השוואה מהירה:

ספיגה באיכות מעולה

חיתולים למבוגרים

5/5

תמורה מושלמת למחיר

תחתונים סופגים

5/5

איכות במחיר שפוי

סדיניות ומגני מזרן

5/5

עד כמה נפוצה בריחת שתן כתוצאה ממלאות יתר של השלפוחית?

בריחת שתן כתוצאה ממלאות יתר של השלפוחית פחות נפוצה מסוגים אחרים של בריחת שתן, אך נפוצה יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים כיוון שלעיתים קרובות היא קשורה למצב של ערמונית מוגדלת.

מה גורם לבריחת שתן כתוצאה ממלאות יתר של השלפוחית?

סוג זה של בריחת שתן, המכונה לעיתים שימור שתן כרוני, נגרם בדרך כלל על ידי חסימה או הפרעה בשלפוחית השתן. שלפוחית השתן תתמלא כרגיל, אבל עקב החסימה היא לא תוכל להתרוקן בצורה מלאה. במקביל, לחץ מהשתן אשר עדיין נמצא בשלפוחית מצטבר מאחורי החסימה וגורם לדליפות תכופות.

הסיבות העיקריות שיכולות להוביל לחסימה של שלפוחית השתן וגורמות בכך למלאות יתר שלה הן ערמונית מוגדלת (מצב שכיח מאוד אצל גברים), עצירות או אבנים בשלפוחית השתן. כל המצבים הללו ניתנים לטיפול ומהווים גם סימפטומים של מצבים רפואיים אחרים ועל כן חשוב להתייעץ עם הרופא במידה וחווים בריחת שתן כתוצאה ממלאות יתר של השלפוחית.

בריחת שתן כתוצאה ממלאות יתר של השלפוחית יכולה להיגרם גם על ידי שרירי שלפוחית שלא מתכווצים במלואם. משמעות הדבר היא כי שלפוחית השתן אינה מתרוקנת לחלוטין כאשר הולכים לשירותים, וזה עלול להוביל למתיחה של השלפוחית. שרירי השלפוחית אינם יכולים להתכווץ במלואם באם יש נזק לעצבים (למשל כתוצאה מניתוחי בטן או מחלות כמו סכרת, פרקינסון או טרשת נפוצה), פגיעה בחוט השגרה, או כתופעת לוואי של תרופות מסוימות (כולל תרופות נוגדות פרכוסים ותרופות נוגדות דיכאון).

בריחת שתן כתוצאה ממלאות יתר של השלפוחית

בריחת שתן כתוצאה ממלאות יתר של השלפוחית

על מנת לאבחן מצב של בריחת שתן הרופא המטפל צריך לברר על הסימפטומים שלכם ועל העבר הרפואי שלכם. ייתכן שתתבקשו למלא מעין יומן של שלפוחית השתן במשך שבוע בערך. היומן צריך לתעד את צריכת הנוזלים שלכם (מה אתם שותים ובאיזה כמויות), את הנוזל שיוצא (כמות השתן אותה אתם מייצרים, ומתי אתם נותנים שתן), את הרגעים בהם חשתם דחף למתן שתן ואת מספר הפעמים בהם השתן יצא בצורה לא מכוונת.

הרופא עשוי גם לבקש בדיקה של דגימה מהשתן על מנת לבדוק האם בריחת השתן לא נגרמת על ידי גורם משני כגון זיהום בדרכי השתן, והם עשויים לבצע גם בדיקות דם על מנת לבדוק את התפקוד של הכליות.

במקרים מסוימים ניתן גם לפנות אל אורולוג המתמחה בטיפול בבעיות שונות של מערכת השתן. בהתאם לתוצאות הבדיקות, נשים יכולות למצוא את עצמן מופנות לגניקולוג או לאורגיאנקולוג (מומחה בשתן ובעיות אגן הקשורות בנשים).

מומחים אלה יכולים לבצע בדיקות מפורטות יותר כגון אולטרסאונד (בדרך כלל לשלפוחית השתן), ציסטוסקופיה (שמאפשרת מבט לתוך שלפוחית השתן ומערכת השתן על מנת לזהות חריגות העלולות לגרום לאי שליטה) או בדיקות אורדינמיות. בדיקה זו מודדת את הלחץ בשלפוחית השתן ואת זרימת השתן. בבדיקה זו קטטר מוכנס לתוך שלפוחית השתן דרך השופכה ומים מועברים דרכו על מנת לבדוק את הלחץ על השלפוחית.

איך אתם יכולים לנהל בריחת שתן כתוצאה ממלאות יתר של השלפוחית?

לעיתים קרובות הטיפול תלוי באבחנה של הגורם שבבסיס מלאות היתר. למשל, אם הבעיה נגרמת עקב תרופה, הפיתרון הפשוט יהיה לשנות את התרופה שבשימוש.

כאשר הגורם הבסיסי אינו ידוע אז תרגילי רצפת אגן עשויים לשפר את המצב, אם כי סביר שלא יפתרו אותו.

בעוד הבעיה נחקרת, חשוב לוודא כי השלפוחית מתרוקנת כראוי על מנת להפחית את הסיכוי של שאריות שתן בשלפוחית אשר יזדהמו ויגרמו לסיבוכים נוספים.

כמו כן מומלץ עד לפתרון הבעיה להשתמש במוצרי ספיגה כגון: חיתולים למבוגרים, תחתונים סופגים או פדים סופגים.

לבדיקת השוואת מחירים לחיתולים למבוגרים לחצו כאן >>

לעיתים קרובות זה יהיה כרוך בשימוש בקטטר (צינור פלסטיק דק וגמיש שעובר לשלפוחית השתן דרך השופכה) על מנת לרוקן את השלפוחית. לפעמים הקטטר יישאר באופן קבוע, כך ששתן יתרוקן כל הזמן לשקית איסוף שצמודה לרגל. הרופא המטפל עשוי גם להמליץ על צינתור.

טיפולים אחרים עשויים לכלול ניתוח (אם הבעיה היא אבן שחוסמת את השלפוחית) או תרופות כגון חוסמי אלפא. אלה יכולות להיות יעילות בהפחתת הסימפטומים על ידי הרפיה של החלק במערכת השתן בו השלפוחית זורמת לתוך השופכה, ובכך לאפשר לשתן לזרום החוצה בקלות רבה יותר.

לא משנה מאיזה סוג של בריחת שתן אתם או אדם היקר לכם סובלים, חשוב לדון על הנושא עם הרופא.

בריחת שתן היא לעיתים קרובות סימפטומים של מצב בסיסי ובמקרים רבים צעדים פשוטים עשויים לעזור לשפר את המצב.

 

×

עגלת קניות

Call Now Button דילוג לתוכן