בריחת שתן בהריון – איך מתמודדים עם הבעיה?

בריחת שתן בהריון – איך מתמודדים עם הבעיה

המשקל הנוסף שמונח על שלפוחית השתן במהלך ההיריון גורם בדרך כלל לנשים לתת שתן לעיתים יותר קרובות מהרגיל. עם זאת, חלק מהנשים חוות גם בריחת שתן ותלויות במוצרי ספיגה או פדים סופגים או אפילו חיתולים למבוגרים. הסיבות לכך עדיין אינן מובנות במלואן; יכול להיות כי המשקל של ההריון גורם לבריחת שתן, או שתנודות הורמונליות גורמות לבעיה. ברוב המקרים, בריחת השתן נפתרת מעצמה לאחר הלידה, אך חלק מהנשים ממשיכות לחוות בעיות גם לאחר מכן.

ההריון מביא איתו כל מיני אתגרים שלא יצא לך להתמודד איתם קודם לכן. מכאן עולה השאלה, מה נכון לעשות עם כל אתגר שתופס אותך לא מוכנה? גם ככה השינויים הם גדולים, ההתרגשות עצומה והציפייה היא כזו שקשה להסביר במילים. לצד כל זה פתאום תמצאי את עצמך מתמודדת עם בריחת שתן בהריון, בעיה שלא התמודדת איתה מעולם. בריחת שתן בגיל מבוגר היא לא נעימה, מציאות שהמון נשים בהריון מנסות להסתיר ככל האפשר. אך עלייך להבין כי מדובר על בעיה נפוצה, כזו שהמון נשים בהריון מתמודדים עימה. זה שאת מסתירה את העניין, אין זה אומר שתוכלי לפתור אותו בצורה המיטבית עם הכלים שעומדים לרשותך. יש לך המון אמצעים וכלים רבים להתמודדות עם בריחת שתן בזמן הריון, הכי חשוב שתכירי אותם. במאמר הבא נסביר לך מה את עושה עם בריחת שתן בזמן הריון, ומדוע בכלל זה קורה. כאשר כל חלקי הפאזל יתחברו, אין ספק כי המודעות לבעיה הזו רק תלך ותגדל.

כיצד מוגדר מצב של בריחת שתן בהריון?

כל אחד יכול לקחת את העניין של בריחת שתן בצורה מאוד אינדיבידואלית עבורו. ישנם כאלה שבכל פעם שיוצא להם שתן בצורה לא מבוקרת מגדירים זאת כבריחת שתן. אך למען האמת למצב של בריחת שתן ישנה הגדרה ברורה, כזו שאמורה להיות רלוונטית לכולם. בריחת שתן בהריון זה מצב בו אישה אינה מסוגלת להספיק להגיע לשירותים על מנת לתת שתן. איבוד השתן יהיה לא רצוני, כאשר האישה שנמצאת בהריון אינה מצליחה לשלוט בסוגרים. יכולות להיות לכך כל מיני סיבות וכל מיני טריגרים, אך נדבר על כך בהמשך. נשים שמדיי פעם בורח להן שתן בשל חוסר תכנון נכון של הזמן אינן צריכות להגדיר זאת כבריחת שתן. בטח אם המצב הזה קורה לעיתים מאוד נדירות או רק פעם אחת בתקופת ההריון עצמו. 

עד כמה שכיח מקרה של בריחת שתן בהריון ראשון?

הבעיה העיקרית עם בריחת שתן בהריון היא שהמון אנשים נוטות לחשוב שזה נוגע רק אליהן. הן בטוחות כי הבעיה הזו מטרידה רק אותן, וקשורה למשהו ספציפי שקורה בגופן. המציאות מלמדת אותנו כי מקרים של בריחת שתן בתקופת ההריון הינם שכיחים מאוד. המון נשים מוצאות את עצמן סובלות מבריחת שתן וממצבים שבהם הן אינן מסוגלות להגיע לשירותים בזמן. לפיכך אם את סובלת מבריחת שתן בהריון ראשון או בכל הריון אחר, אין לך מה להיכנס ללחץ או לחששות. הביני כי מדובר על עוד אחת מהתמודדויות שיהיה עלייך להתמודד איתם בזמן ההריון עצמו. לשמחתך ככל הנראה לאחר ההריון העניינים יחזרו להיות כפי שהם היו קודם לכן.

מדוע מתרחשת בריחת שתן בזמן הריון?

כל אישה בהריון עשויה למצוא את עצמה מתמודדת עם בריחת שתן מסיבות שונות. נדגיש כי בריחת שתן אינה מתרחשת רק בהריון, היא יכולה לפקוד כל אחד מאיתנו בכל שלב בחיים. לרוב הסיבה לבריחת השתן נוגעת לרצפת האגן שהיא אינה חזקה מספיק על מנת לשלוט בסוגרים בצורה מיטבית. הסיבה העיקרית שבגינה עלול להתרחש מצב של בריחת שתן בהריון נוגעת לשינויים הפיזיים. האיברים הפנימיים בגופה של האישה עוברים שינויים מהותיים, חלקם משנים את גודלם ואת מיקומם. מהסיבה הזו לאישה בהריון יהיה קשה לשלוט על הסוגרים ולתת שתן בדיוק כפי שהיה קודם לכן. לא פעם תכיפות מתן השתן גדלה, והסיכוי להגיע בזמן לשירותים יורד בהתאם. העובר שנמצא בתוך הרחם עשוי ללחוץ על שלפוחית השתן, ומכאן הסיכוי לבריחת שתן קצר מאוד. כפי שאתם מבינים מדובר על דברים נקודתיים שנוגעים להריון עצמו.

כיצד ניתן למנוע בריחת שתן בהריון?

שמירה על משקל תקין

זוהי עשוי להיות משימה קשה בזמן ההריון, כפי שאמרנו גוף האישה עובר שינויים מהותיים. אך נשים שינסו לשמור על משקל תקין עשויות למנוע מעצמן התמודדות עם בריחת שתן. בהמון מקרים של בריחת שתן בהריון הטריגר העיקרי יהיה עלייה דרסטית במשקל הגוף.

הימצאות בקרב שירותים

חלק נכבד מהמקרים של בריחת שתן בזמן הריון נגרמים בשלב אי מציאת שירותים בקרב מקום. נשים בזמן הריון צריכות להתפנות המון, לכן חשוב שיהיו שירותים בקרב מקום. לכל מקום שאליו את מגיעה תוודאי כי השירותים נמצאים בקרב מקום.

חיזוק רצפת האגן

אומנם את טרודה בהמון דברים שנוגעים להריון, חלקם גדולים יותר וחלקם גדולים פחות. עם זאת יהיה עלייך לנסות לבצע תרגילים שמיועדים לחיזוק רצפת האגן שנשחקת בזמן ההריון. ברגע שרצפת האגן תהיה מספיק חזקה, אין ספק כי יהיה לך קל להימנע מבריחת שתן.

מתי עשוי לקרות מצב של בריחת שתן?

ישנן נשים שמתמודדות עם בריחת שתן בהריון כבר מתחילתו, ממש בשבועות הראשונות. אחרות מספרות כי המצב הזה בו הן מתקשות להתפנות בזמן נגרם רק בשלבים מתקדמים. אצל כל אישה ההריון מתפתח בצורה שונה, הבעיות מטרידות בשלבים אחרים והפתרונות עשויים להיות קצת אחרים. עם זאת נהוג להאמין כי בריחת שתן בהריון מתרחשת בדרך כלל בשלבי ההריון המתקדמים. כאשר השינויים בגופה של האישה הופכים להיות מורגשים והלחץ על שלפוחית השתן הינו גבוה למדי. עם זאת, עלייך לקחת בחשבון כי בריחת שתן עשויה להתרחש גם בשלבי ההריון הראשונים.

גורמי סיכון לבריחת שתן מתמשכת

מספר גורמי סיכון הקשורים להיריון ולידה עלולים להגביר את הסיכון לבריחת שתן מתמשכת בקרב נשים. היריון עצמו הוא גורם סיכון ידוע לבריחת שתן, עם מחקר המצביע על כך שנשים המפתחות בריחת שתן במהלך ההיריון או בששת השבועות הראשונים לאחר הלידה, צפויות לסבול מבעיות גם חמש שנים מאוחר יותר.

קיימות ראיות  על כך שהלידה הנרתיקית, בניגוד לניתוח קיסרי, עשויה להיות קשורה בסיכון מוגבר לבריחת שתן, אם כי מחקרים בתחום העלו תוצאות סותרות. לדוגמא, מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת BJOG ונערך על ידי מדענים בריטים מצא כי נשים אשר ילדו רק בניתוחים קיסריים היו בסיכון נמוך רק במעט ללקות בבריחת שתן לעומת נשים שילדו בלידה נרתיקית בלבד. למעשה, 40% מהיולדות בניתוחים קיסריים שהשתתפו במחקר אורך דיווחו על סימפטומים של בריחת שתן.

גורמים אחרים הקשורים להיריון ועשויים להגביר את הסיכוי לבריחת שתן הם מספר גבוה של לידות ותינוקות במשקל לידה גבוה מהממוצע.

טיפול וניהול בריחת שתן בהריון

לרוב מומלץ לנשים לבצע תרגילים שמחזקים את רצפת האגן על מנת לחזק את השרירים ששולטים על שפוחית השתן ולהוריד את הסיכוי לבריחת שתן כתוצאה מלחץ. על מנת לאמן את השרירים, נשים צריכות לעשות כאילו הן מנסות לעצור מתן שתן, ולהחזיק את הלחיצה במשך כעשר שניות. צריך לחזור על כך בשלוש או ארבע פעמים של עשרה כיווצים כאלה בכל יום על מנת לחזק את שרירי רצפת האגן. התוצאות לא ייראו מיד, אבל צריך לשים לב לשיפור בתוך מספר שבועות.

נשים אשר עדיין סובלות מבריחת שתן מספר שבועות לאחר הלידה צריכות לדבר עם הרופא שלהם, כיוון שהמצב עלול לדרוש טיפול. טיפול זה עשוי לכלול גם תרופות.

במקרים מסוימים, רופאים יכולים להמליץ על ניתוח על מנת להדק או לתמוך בשרירים שמסביב לשופכה ושלפוחית השתן. לניתוח בדרך כלל יש שיעור גבוה של הצלחה, אבל בדרך כלל ממליצים עליו רק לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות – תרגילים לרצפת האגן, שינויים באורח החיים ותרופות.

בריחת שתן אחרי לידה – האם זה יכול לקרות?

אף אחד לא יכול להבטיח לך כי בריחת השתן תתרחש רק בזמן ההריון עצמו. יכול להיות כי גם לאחר ההריון תמצאי את עצמך מתמודדת עם בריחת שתן בתדירות משתנה. הסיבה לכך היא שלוקח לגוף שלך זמן לחזור לעצמו, לכן חלק מהבעיות ייפתרו רק בהמשך. התרגלת לתת שתן בכל הזדמנות, כעת את צריכה להרגיל את עצמך למציאות שונה. שרירי האגן עדיין חלשים מתקופת ההריון, ועלייך לעבוד קשה על מנת לחזק אותם. בריחת שתן אחרי לידה היא לא מצב נדיר, מדובר על עניין הגיוני מאוד. אך החדשות הטובות הן שמדובר על עניין הפיך, כזה שאת יכולה לשלוט עליו. תוך זמן קצר תמצאי את עצמך חוזרת לשגרה הרגילה שאותה את כבר בוודאי מכירה.

תחתונים לאחר לידה ועוד פתרונות ישימים

תחתונים אחרי לידה לספיגה מיטבית

אחד מהפתרונות להתמודדות עם בריחת שתן לאחר ההריון או בזמן ההריון הם תחתונים אחרי לידה. התחתונים הם תחתונים רגילים על פניו, אך יש להם יכולת ספיגה גבוהה במיוחד. כל מה שאת צריכה לעשות זה רק להחליף את התחתונים הרגילים בתחתונים ספוגים עד יעבור זעם.

תתפני לשירותים בכל הזדמנות

אינך צריכה להגיע למצב בו את חייבת להתפנות לשירותים בדחיפות, כי מצב של בריחת שתן יהפוך לעניין של זמן. אנו מציעים לך להתפנות בכל הזדמנות על מנת למנוע מצבים של בריחת שתן. אפילו אם את מרגישה כי אינך צריכה להתפנות, מוטב כי תתפני ותרוקני את שלפוחית השתן.

תבצעי פעילות לחיזוק שרירי האגן

שרירי האגן הם אלה שמסייעים לך למנוע את בריחת השתן בימים כתיקונם. כדי שתחזרי לשלוט בבלוטת השתן שלך ביד רמה יהיה עלייך לחזק את השרירים הללו. ההריון גרם לניוון של שרירי האגן, עלייך לבצע תרגילים שיחזקו אותם ויחזירו את השליטה לידייך.

×
×

עגלת קניות

Call Now Button דילוג לתוכן